Kata fotoseljakott “Bumblebee” pälvis hinnatud Red Dot disainiauhinna
autor: Lauri Veerde

Kata fotoseljakott Bumblebee 222 UL on nii uus, et poelettidel seda hetkel veel näha ei ole. Fotodel paistab see aga olema nägus ja ülimalt funktsionaalne kaameramahuti. Kindlasti ta seda ka on. Ei saanud ju ometi tema nimi olla põhjuseks, miks Bumblebee 222 UL äsja maineka Red Dot disainiauhinna vääriliseks tunnistati.

Kata Bumblebee 222 UL pälvis auhinna kategoorias “Meelelahutustehnika ja kaamerad”. Sealsamas on eelnevatel aastatel võidutsenud näiteks sellised tooted nagu iPod Nano ning Nikon D3. Red Dot disainiauhindade jagamisel on lisaks visuaalsele poolele ülitähtsad ka toote muud omadused. Auhinna saamisel arvestatakse toote funktsionaalsust, ergonoomilisust, materjalide kvaliteetsust, toote vastupidavust ja mitmeid muid tarbija jaoks tähtsaid ja toote olemust kujundavaid aspekte.

Kata tootejuhi Galya Harish`i sõnul on tegu suurepärase tunnustusega nii uuele kergekaaluliste fotokottide sarjale, kuhu Bumblebee 222 UL kuulub, kui ka kogu Kata tootevalikule tervikuna. Auhinna pälvinud fotokott ühendavat eneses Kata kõige uusimad tehnoloogiad, materjalid ning disainid.

Bumblebee-222 UL on kahe pealahtriga fotoseljakott. Alumine osa mahutab profiklassi digipeegli koos maks. 70-200 F/2.8 andmetega objektiiviga ning lisaks sellele veel lisakere, 4 objektiivi, välklambi ja mõned väiksemad tarvikud. Ülemisse lahtrisse saab panna kõikvõimalikke isiklikke asju, selgmises osas on eraldi lahter kuni 17″ ekraaniga sülearvuti jaoks. Soovi korral saab alumisest lahtrist fotovarustust mahutava osa eemaldada ning lukuga kahte lahtrit eraldava vahetüki valla päästa. Nii saab kotti kasutada tavalise seljakotina.

Vaata Bumblebee 222 UL fotokotti lähemalt Kata veebilehel


Adobe CS5 tuleb
autor: Lauri Veerde

Poolteist aastat tagasi tõi Adobe välja Creative Suite (CS) tarkvarapaketi neljanda versiooni CS4. Minu CS3 jäi uuendusmeelsete graafikahaide kooostatud dokumentidega jänni ja hea on, et ma liig laisk olin, et selle vastu midagi tõsisemat ette võtta. Eile lükkas Adobe nimelt käima kella, mis loeb sekundeid juba uue CS paketi tutvustamiseni. CS5 tuleb 12. aprillil.

Alla laadida või poelettidel imetleda seda siiski niipea ilmselt ei saa. Kolme nädala pärast annab Adobe lihtsalt teada, kui kaugel on arendusprotsess ning mida uuest versioonist oodata võib. On vägagi tõenäoline, et päris valmis saavad CS5 programmid alles sügisel. Nagu CS4 paketti kaks aastat tagasi, saaks siis ka uut versiooni täie räniga presenteerida 21 septembril algaval Photokina fotomessil.

Adobe otseülekanne esmasest CS5 ülevaatest algab 12 aprillil kell 18:00 (EEST). Sealsamas veebilehel, kus praegu ajasti on.

Point TV – 19. Valik huvitavaid fotoalbumeid
autor: Lauri Veerde

Veidi enam kui kahe nädala eest tutvustas Irene Point TV-s fotoalbumite peamisi tüüpe. Täna on Irene tagasi – laual tema ees on taas fotoalbumid, aga seekord õige huvitavate kaante ja sisemustega. Mõned sellised, mis üldse albumi mõõtu välja ei annagi.

Head vaatamist ja avastamist.


Valik huvitavaid fotoalbumeid from Photopoint on Vimeo.



Lai valik fotoalbumeid Photopointis

Tamroni objektiivide hinnasula
autor: Lauri Veerde

Kõlab uskumatuna, aga täpselt 20 aastat tagasi, 19ndal märtsil näitas kraadiklaas hommikul +9°c ja päeval +17°c. Lõokesed olid kohal ning mõne päeva pärast võis minna kadreerima lähivõtteid esimestest paiselehtedest.

Täna palja silmaga aknast välja vaadates pole kalendri järgi homme algavat kevadet veel kusagil näha. Kui seda teha aga vasthangitud Tamroni objektiiviga, siis poeb põue juba märksa kevadisem tunne. Mis sellest, et lumi veel väga vaevaliselt sulamas on – Tamroni objektiivide hinnad sulavad see-eest täiega.

Kõik Tamroni objektiivid saab nüüd kätte palju soodsamalt kui enne. Enamiku hind langes 1000 krooni võrra, eriliselt head tulemust näitab aga 60 mm F2,0 macro – kõige valgusjõulisem 1:1 suurendusega makroobjektiiv maailmas. See on Photopointis müügil lausa 1500 krooni võrra odavamalt kui seni. Läbi sellise objektiivi aknast välja vaadates on tunne hulga soojem ning vast hakkab kusagil mõni valkjasroheline lilleõiski silma, mida lähemalt pildistama tõtata.

Oodata ei maksa siin midagi. Objektiivide hinnad – erinevalt lumest – päris ära ikka ei sula. Ega selle lume osaski tänavu tegelikult päris kindel olla saa.

Vaata Tamroni objektiivide hinnamuutusi Photopointi veebilehel

Canon EOS 5D Mark II tarkvarauuendus laseb filmida 24 kaadrit sekundis
autor: Lauri Veerde

Käes on märtsikuu keskpaik ning sellega koos ka sündmus, mida Canon juba eelmise aasta sügisel lubas ja mille kohta ta juba paar nädalat tagasi mahuka pressiteate väljastas.  Täna seadis Canon oma veebilehele üles EOS 5D Mark II kauaoodatud tarkvarauuenduse v2.0.3. See avardab võimalusi Mark II videosalvestusrežiimil järgmiste muudatuste kaudu:

1. Muudatused filmiklipi salvestamise kiirustes (PAL standard):

  • 1920×1080 : 25 fps
  • 1920×1080 : 24 fps
  • 640×480 : 25 fps

2. Lisab 64-astmelise helisalvestusnivoo reguleerimise võimaluse

3. Lisab histogrammi kuvamise võimaluse (RGB või säritus) manuaalses filmiklipi salvestamise režiimis

4. Lisab võimaluse filmida särirežiimidega “säriprioriteet” (Tv) ja “avaprioriteet” (Av)

5.  Tõstab helisalvestussagedust: 44.1 KHz  –> 48 KH

6. Parandab harva esineva vea, mis avaldub suhtlushälvetes objektiivi ja kaamerakere vahel pärast käsitsi sensori puhastamist.

EOS 5D Mark II tarkvarauuendus v2.0.3 Canoni veebilehel

Point TV – 18. Hallkaardi kasutamine värvustasakaalu määramisel
autor: Lauri Veerde

Värvustasakaal kannab fotokaamerate menüüdes tavaliselt inglisekeelset nimetust “White Balance”. Selle menüükäskluse alt saab kaamerale ütelda, millised on tema ümber valitsevad valgusolud ning valida vastavalt “Daylight”, “Tungsten”, “Flash” jne.

Kõige viimane selles reas on värvustasakaalu käsitsi seadistamise ikoon. Käsitsi on värvustasakaalu kõige lihtsam seadistada hallkaardi abil. See on ülimalt lihtne protsess ja seda Anton täna Point TV-s näitabki.

Head vaatamist.

Hallkaardi kasutamine värvustasakaalu määramisel from Photopoint on Vimeo.


Hallkaardi kasutamine värvustasakaalu määramisel from Photopoint on Vimeo.


BIG hallkaardi komplekt Photopointis
Ezybalance valge/hallkaart Photopointis

Uued fotomeened Photopointi digilaboris: külmkapimagnet ning peegel
autor: Lauri Veerde

Photopointi veebilehelt, digilabori sektsioonist saab tellida juba nii palju erinevat tüüpi fotomeeneid, et neid kõiki ühes postituses üles lugeda oleks liig. Nüüd on sinna lisandunud taas kaks meenet: oma pildiga ümarakujuline külmkapimagnet ning peegel. Esimese esikülg on presenteeritud ülaloleval pildil vasakul,  teise peegeljas pool demonstreerib oma võimeid paremal.

Oma olemuselt on need kaks uustulnukat sarnased Photopointi ühele populaarsemale fotomeenele – rinnamärgile. Nii külmkapimagneti kui ka fotopeegli esikülg näeb välja täpselt samasugune nagu rinnamärgi esikülg. Seal, kus aga märgil on nõel pluusi või koti külge kinnitamiseks, on külmkapimagnetil musta plastiku all magnet ja peeglil peegel.

Vaata allolevatelt fotodelt ning loomulikult ka Photopointi digilabori fotomeenete osakonnast.

Ümar külmkapimagnet

Fotopeegel

Fotokursus.ee. – Mida tähendab kromaatiline ja mida sfääriline aberratsioon?
autor: Lauri Veerde

Viimasel ajal on tulnud vaat ei igasse uut objektiivi tutvustavasse postitusse kirjutada, et sel on konstruktsioonis kas madala dispersiooniastmega või siis asfääriline lääts. Aga milleks need vajalikud on? Väga lihtne: madala dispersiooniastmega lääts vähendab kromaatilist ning asfääriline lääts sfäärilist aberratsiooni. Sest aberratsioon – see on üks väga paha asi ja seda tuleb kindlasti vähendada.

Tegelikult see niisama lihtne ongi. Või kui alguses ka ei ole, siis lihtsaks see saab – Photopointi veebipõhise fotokursuse abiga. Allolev on üks selle fotokursuse 131st alapeatükist. See kuulub esimese osa seitsmenda peatüki “Objektiivid” koosseisu. Urmas Ääro seletab siin selgelt ja konkreetselt lahti nii kromaatilise kui ka sfäärilise aberratsiooni olemuse ning nende vastu võitlevate läätsede vajalikkuse objektiivis.

Kromaatiline ja sfääriline aberratsioon

Photopointi fotokursus. Osa 1. peatükk 7.7

Kromaatiline aberratsioon

Keskkooli füüsikast teame, et valge valgus koosneb tegelikult erinevat värvi komponentidest. Teatud tingimustel lahutab loodus selle valge osadeks ja näitab meile kaunist vikerkaart. Teame ka seda, et seesama valge valgus, liikudes ühest keskkonnast teise, murdub. Kusjuures erinevad värvid murduvad erineva nurga all.

Kui nüüd valguskiir siseneb objektiivi, siis ta murtakse, et koondada see teravaks kujutiseks sensorile. Kuid nt sinine ja kollane murduvad erineva nurga all ja sensorini jõudes ei lange enam päriselt kokku. Selle tulemusena on meie pildil ühelpool telefoniposti kollane ja teisel pool sinine oreool. See probleem esineb just teleobjektiivide puhul, milles valguskiirel on pikem tee läbida ja seetõttu kasvab ka selline nihe.

Kromaatiline aberratsioon. Erinevat värvi valgus murdub objektiivis erineva nurga all. Tulemuseks on see, et erinevad värvid fokusseeruvad erinevale tasandile. Pildidl näeme siis värvilist kuma objektide servadel.

Kromaatilise aberratsiooni vähendamiseks kasutavad optikatootjad objektiivides läätsi mis on valmistatud erilisest (ja kallist) madala dispersiooniastmega klaasist, milles kogu valgus võimalikult ühtlaselt murdub. Sellisest klaasist läätse(de)ga objektiivile tehakse kindlasti ka vastav märge. Erinevad tootjad kasutavad erinevat tähistust: LD, DL, APO jne. Uuri infot konkreetselt tootjalt.

Sfääriline aberratsioon

See on olukord kus meie pildistatud pildil on keskosa kenasti terav, kuid pildiservad jäävad udused.

Sfääriline aberratsioon on probleemiks just lainurkobjektiivides ja seda selle tõttu, et need on lühikesed. Objektiivi keskel liikuva valguskiire teekond sensorini on lühem kui objektiivi servadest sisenenud valgusel. Kui teravustame oma kujutise keskosa sensorile, liigub terav servade kujutis hoopis sensori taha. Selle mure lahendamiseks on tootjad kasutusele võtnud asfäärilise kujuga korrigeeriva optilise elemendi ja objektiividele kirjutatakse sageli Asp või Aspherical.

Sfääriline aberratsioon. Punktiiriga tähistatud sfäärilise läätse korral ei koondu kiired läätse keskosast samale tasandile kui kiired mis lähtuvad objektiivi servadelt. Korrigeeritud kujuga asfäärilise läätse puhul on see probleem lahendatud.

Photopointi veebipõhine fotokursus veebilehel Fotokursus.ee

Pentax esitleb digitaalset keskformaatkaamerat 645D
autor: Lauri Veerde

Filmikaamerate ajastu kuningas sirutab täna oma tiibu. Pentaxi viie aasta eest esmakordselt avalikkusele näidatud keskformaatkaamera 645D on valmis. See on 44 × 33 mm suuruse ja 40 MP CCD sensoriga fotoaparaat, mis ühildub kõigi Pentaxi 645-süsteemi objektiividega. Koos kaameraga astub esile ka uus keskformaatkaameraobjektiiv D-FA 645 55mm F2.8 AL [IF] SDM AW.

645D tuleb turule maikuus Jaapanis. Euroopa ja Ameerika saatus sõltub 645D käekäigust koduturul ja üldisest nõudlusest väljaspool seda. Kaamera hind Jaapanis saab olema ¥850,000 (107 950 EEK), 55 mm objektiiv saab maksma ¥100 000 (12 700 EEK).

645D on keskformaatkaamera. See tähendab, et selle sensor on palju suurem kui tavalise digipeegli oma ning palju suurem kui täiskaadersensoriga digipeeglite sensorid.

Kõrvalolev, Wikipediast pärinev diagramm illustreerib emamlevinud sensorite suurussuhteid. Sellel kuvatud Kodaki KAF 3900 sensor on pisut suurem (50,7 x 39 mm) kui 645D 44 × 33 mm suurune sensor, mis on samuti välja töötatud Kodaki poolt.

Nii suurt pikslite arvu vajavad eelkõige stuudiofotograafid ning loodusfotograafid, kelle ülesandeks on pildistada detailirohkeid ja suuri stseene suurte väljatrükkide tarbeks.

Sensor on meisterdatud Kodaki poolt, kõik muu on aga Pentaxi enese arendatud ja valmistatud. Real Image Engine pildiprotsessor, mis peab vastu 14-bitisele analoogandmete digitaliseks konvertimisele, uus, 11-punktiga SAFOX IX automaatse teravustamise süsteem, pildiotsijas on pentaprisma asemel trapetsoidprisma ning fotod salvestuvad tavalistele SD-kaartidele (kaameral on kaks SD-kaardi pesa).

645D kaamera kaalub koos aku ja mälukaartidega 1480g. Täpselt nagu K-7 kere, on ka keskformaatkaamera varustatud tolmu- ja ilmastikukindlate tihenditega. Kaamerale sarnaselt on ilmastikukindel ka uus 55 mm objektiiv. Suurt sensorit hoiab puhtana Dust Removal II tolmueemaldussüsteem.

Tähelepanuväärne on ka koos kaameraga esitletav objektiiv. Pentax D-FA 645 55mm f/2.8 AL [IF] SDM AW. Selle fookuskauguseks 35 mm ekvivalendina on 43,5 mm. See on ilmastikukindel ning varustatud Pentaxi SDM teravustamismootoriga. Pentax ütleb selle olevat oma esimese objektiivi, millel on täielikult ümar diafragmaava. objektiiv kaalub 416 g.

Tiivad on välja sirutatud, ning pole kahtlustki, et need ka kannavad. Küsima peaks hoopis: “Kui kaugele need viivad”? Seda nii horisontaalse kui ka vertikaalse vahemaa mõttes. Kas 645D keskformaat jõuab Jaapanist välja, muuhulgas ka Euroopa pinnale? Kas 645D väljaarendamine annab Pentaxile tuult tiibadesse, tõusmaks senisest kõrgemale, hoogustades tavaliste digipeeglite arengut ning innustades püüdlusi täiskaadersensoriga digipeegli poole?

Euroopa ja Ameerika turu osas pole Pentax veel otsust vastu võtnud. Ei negatiivset ega positiivset. Kaamera sihtgrupiks nimetab firma esmalt entusiastlikke fotohuvilisi ning alles seejärel paduprofessionaalseid stuudiokunne. Neid esimesi (kel kodus juba Pentaxi 645 süsteemi objektiivid ootamas) on Jaapanis loomulikult kordades enam kui Euroopas. Niisiis Pentax ütlebki, et vaatab esmalt, kuidas kaamera koduturul vastu võetakse. Siis kogub andmeid nõudluse kohta Euroopas ning seejärel võtab vastu otsuse.

Pentaxi eestikeelne pressiteade

Pentaxi spetsiaalne 645D keskformaatkaamerale pühendatud veebileht (jaapanikeelne)

Point TV – 17. Kata fotorakmete süsteem “Auxiliary System”
autor: Lauri Veerde

Kes veidikenegi kaitseväe varustusega tuttav, sellele pakub tänane Point TV video kindlasti palju äratundmisrõõmu. Ardo näitab nimelt uut ja õige huvitavat meetodit, kuidas fotovarustust lahingolukorda (loe: pulmadesse ja muudele üritustele) kaasa võtta.

Kata fotorakmete süsteem on geniaalne alternatiiv seljas kantavale fotokotile – olukordadesse, kus tuleb kõvasti torust tuld anda ning kiiruga objektiive vahetada. Head vaatamist.

[See post to watch Flash video]

Kata fotorakmete süsteemi koosseisu kuuluvad: