Sveni pildilood – 15. Talv ei taha tulla
autor: Lauri Veerde

©Tekst ja fotod: Sven Začek

Paistab, et tali jääb tänavu taeva, millest on minusugusel talvefännil muidugi äärmiselt kahju. Lootus vastupidiseks veel püsib… Küll aga annab talve hilinemine võimaluse võtta luubi alla üks suvine foto meie rahvuslinnust – suitsupääsukesest. Vaatamata sellele, et suitspääsukesed ise naudivad puhkust kusagil Aafrikas, on detsembris pääsukesest rääkimine tänavu kohane, sest Eesti Ornitoloogiaühing tähistab oma 90. juubelit ning suitsupääsuke on nende vapilind.

Suitsupääsukesi võib Eesti kõikjal kohata. Talle meeldib elutseda inimeste läheduses, mistõttu on kõik temaga tuttavad. Nendel põhjustel on kõik tuttavad ka suitsupääsukese kihutaja tüüpi eluviisiga. Pääsukeste maailmas toimub kõik pöörasel kiirusel. Nende lennuoskused on legendaarsed. Mina võtsingi endale ülesande tabada suitsupääsuke ilusas poosis suurel kiirusel lendamas. Ilmselt mitte kõige kergem ülesanne, on vist kõik nõus.

Kuna suitsupääsukesed on pisikesed linnud, siis nende parajalt suurelt kaadrisse püüdmiseks, arvestasin pildistamisdistantsiks 5-6 meetrit. Suitsupääsukeste lennukiirus on 11-20 meetrit sekundis. Kiire rehkendus ütles, et sihtides pääsukest 10 meetri kauguselt on mul pool sekundit aega, et lind 5-6 meetri kaugusel kaadrisse saada. Seda siis 11 meetrit sekundis lennukiiruse juures. Aeglaseim kiirus on neil madalal vee kohal lennates ja saaki püüdes. Saak käes ja eesmärk naasta pesale pannakse  mootori kiiremini käima ja lennukiirus suureneb. Seega tuleks pildistamise õnnestumise tõenäosuse huvides varitseda seal, kus pääsukesed kasutavad aeglasemat käiku.

Pääsukeste rehnut paigas, oli tarvis teha veel fototehniline kalkulatsioon. Kuna liikumiskiirus on väga suur, eriti kui arvestada distantsi pääsukese ja fotograafi vahel, siis oli selge, et tarvis läheb hästi kiiret säriaega. Lisaks kiirusele muudavad pääsukesed ka väga äkiliselt kurssi, mistõttu võiks objektiiv olla suhteliselt kerge. Sõelale jäi 300mm F2.8 objektiiv. „Aeglasel“ lennul läbib suitsupääsuke 5-6 meetri poole sekundiga. Ka kõige kiirem kaamera ei suuda nii suurt muutust jälgida, mistõttu lülitasin ma autofookuse üldse välja ja kasutasin käsitsi teravustamist. Keredest oli mul valida Nikoni D3s-i ja D3x-i vahel. Ilmne valik oleks vist D3s, mis teeb 9 kaadrit sekundis, kuid mina valisin D3x-i, mis teeb küll vaid 5 kaadrit sekundis, kuid mille suurem sensor annab päris palju lõikamisruumi. Peagi selgus – üllatus-üllatus – et kiire kere polegi kiirete lindude pildistamisel väga oluline, sest pääsuke oli õiges kohas nagunii ainult ühe kaadri ajal.

Tulles tagasi talve juurde, siis praegune aeg on vaatamata lumepuudusele siiski hea aeg pisilindude pildistamiseks. Samasugust loogikat saab kasutada ka näiteks köögiakna taga pekil käivate rasvatihaste jäädvustamiseks. Kõigepealt head talve saabumist ja siis head suvise pildistamistehnika talvist rakendamist!

Pildi esitlus ja tehnilised andmed:

Valgus – Keskpäevane valgus, mis järvekaldal on alati ilusam kui heinamaal

Pildiformaat – Lõigatud 3:2-le kaader. Lõigatud igast servast,e t pääsukest kaadri lähemale tuua. 24-megapiksline algmaterjal lubas kääre julgelt kasutada

Kadreering – Pildistatud käest istudes järvekaldal jalgupidi vees. Algselt oli pääsuke kaadri keskel, järeltöötluse käigus andsin rohkem ruumi ettepoole

Ava – F4, et teravussügavust natukenegi suurendada täisavaga võrreldes

TehnikaNikon D3x + Nikkor  300mm F2,8 VRII

Säri – Päevane päikesevalgus andis säriks F4, 1/4000, ISO 400

Salvestus – RAW formaadis, konverteeritud Photoshop Lightroom 3 tarkvaraga

Vaata kõiki Photopointi ajaveebis ilmunud Sveni pildilugusid

Põnevad kuulujutud: Pentax on valmistamas täiskaadersensoriga peegelkaamerat ja APS-C hübriidi
autor: Lauri Veerde

“Minu allika sõnul esitleb Pentax 2012. aastal täiskaadersensoriga peegelkaamerat ning APS-C formaadis sensoriga hübriidkaamerat”. Nii teatab Peter Fang Dpreview foorumis ning kirjutab veel, et ilmselt saab täiskaadri sees olema Sony 24 MP lahutusvõimega sensor.

Ülalolevat mõtteavaldust võiks ju pidada mingiks suvalise Peteri fantaasiaks ning unustada. Peter Fang ei ole aga mingi suvaline Pentaxi fännipoiss vaid seesama, kes postitas Pentax K-7 kaamera ülevaate päev enne selle aparaadi ametlikku välja kuulutamist 20. mail 2009. Niisiis peaks tema kirjutatusse keskmisest tõsisemalt suhtuma ja seda ka veebiruumis tehakse.

Lisaks Peteri informatsioonile Dpreview foorumis on Jaapani tehnikaajakiri “Impressjapan” alla laadimiseks seadnud väljavõtte oma jaanuarikuisest ajakirjast. Viimane sisaldab eksklusiivseid intervjuusid kaheksa suurema kaameratootja esindajatega (sh Pentax ja Ricoh). Huvitavat on seal palju – näiteks teatab Canon, et kui ta üldse kunagi hübriidkaamera valmis teeb, siis järgmise aasta sees.

Pentaxi esindaja Toshiyuki Kitazawa vast et kõige olulisemad sõnad selles intervjuus on ära öeldud kohe alguses. Vastates küsimusele “Kas Ricohiga ühinemine on toonud kaasa ka mingeid muutusi?” vastab hr Kitazawa: “On asju, mida me Pentaxis oleme soovinud ära teha. Uus juhtkond on selles osas näidanud üles suurt mõistmist ning see on võimaldanud meil nende asjade juurde tagasi pöörduda. See on suur asi.”

Edasises päästab hr Kitazawa oma kujutlusvõime valla ning räägib muuhulgas ka täiskaader- ja keskformaatsensoriga hübriidkaameratest. Kohati utoopia piirimaile kiskuvate vestluste eelduseks on igal sammul tõdemus, et Pentaxi jaoks on 2012 aasta määrava tähtsusega ning uue juhtkonna all püütakse fotohuvilisi üllatada millegi uuega.

Kaupo Kikkase fotonäitus “Sammas” vormib Eesti tippatleedid Kreeka kulptuurideks
autor: Lauri Veerde

Eile avati Tallinnas Paldiski mnt 96 asuvas Status Club galeriis fotonäitus nimega “Sammas”. Fotograaf Kaupo Kikkase ning meigikunstnik Õnne Rudi koostöös sündinud fotodel poseerivad äsja lõppenud kulturismi MM-il tippvormi saavutanud Eesti esikulturistid.  Paksu meigikorra alla kaetuna Vana-Kreeka marmorkujude eeskujul poseerides antakse vanad iluideaalid edasi mitte marmori vaid päris inimkeha abil. Vahendusmeediumiks on fotokaamera.

Näitus on tasuta ning jääb avatuks kuni jaanuari keskpaigani. Loe pressiteadet:

PRESSITEADE: Fotograaf Kaupo Kikkas avab 15. detsembril näituse “Sammas”

Fotokunstnik Kaupo Kikkas ja meigikunstnik Õnne Rudi lõid Eestis toimunud Kulturismi ja Fitnessi Maailmameistrivõistlustele näituse “Sammas”.

“Sõna – sammas, on nii mitmetähenduslik, et tuli nende piltide juurde ise. Kelle jaoks on see kõige alus, kelle jaoks ilus kuju, teise jaoks aluspost ja kolmandale tulevane pension.” Ütleb näituse autor Kikkas.

Kunstnik elustas Eesti tippatleetide abiga Vana-Kreeka iluideaalid, mis on mitu tuhat aastat vankumatult ajaproovile vastu pidanud. Spetsiaalselt MM-i jaoks loodud projektis osalesid modellidena Ott Kiivikas, Marti Taru, Oleg Anissimov ja mitmed teised. Autorid on loonud tippvormis atleetidest elusad sambad, proovides neilt eemaldada inimlikkuse ja personaalsuse, kuid inimihu soojus ja plastika ei lase neil muutuda külmaks tahutud kiviks. Nii sündisid harukordselt terviklikud vormid, mis on kooslus tahutud marmori perfektsusest ja inimkeha ainulaadsusest.

Näitus kingiti Eesti Kulturismi ja Fitnessi liidu poolt maailma Kulturismi ja Fitnessi Föderatsioonile, mille president Dr.Rafael Santonja isiklikult vastu võttis. Santoja sõnul on tegu kunstiliselt võimsa projektiga ja ta teeb omalt poolt kõik, et seda kogu maailmaga jagada. Ühtlasi andis föderatsiooni president lubaduse viia näitus järgmistele tiitlivõistlustele erinevaisse maailma paikadesse. Nii liigubki värskelt valminud näitus juba jaanuaris Eestist minema Madriidi föderatsiooni peakorterisse.

Näitus jääb avatuks kuni jaanuari keskpaigani ning näituse külastamiseks on Status Clubi galerii avatud kõikidele huvilistele tasuta. Status Club asub Rocca al mares, mere rannal, aadressil Paldiski mnt. 96

Koos näituse esitletakse ka töödest valminud eksklusiivset kalendrit, mida toodeti vaid limiteeritud kogus.

Olympus esitleb esmaklassilist 12-50 mm suumobjektiivi oma PEN-seeria hübriidkaameraile
autor: Lauri Veerde

Olympus esitles eile üsnagi tähelepanuväärset objektiivi oma PEN-seeria hübriidkaameraile. M.ZUIKO DIGITAL ED 12-50mm F3.5-6.3 EZ vaatenurkade vahemik on ekvivalentne 35 mm filmikaamera 24–100mm fookuskauguste vahemikuga. Ilmastikukindlate tihenditega varustatud objektiivi vaikne ja kiire autofookusmootor tuleb loomulikult kasuks pildistades, iseäranis hästi töötab see aga jätkuval teravustamisrežiimil filmimise juures. Objektiivile on lisatud L-Fn nupp, millele vajutades lülitub autofookus välja. See funktsioon on kasulik näiteks video salvestamisel, olukorras kus korraks kaadrisse ilmuv objekt autofookuse oma meelevalda haarata võib.

Suumirõngast ettepoole lükates aktiveerub nn makrorežiim, mis lubab pildistada 0,72x suurendusega lähikaadreid (lähimaks teravustamiskauguseks on 20/50mm (lainurk/tele) ). Olympuse pressiteatest võib välja lugeda, et suumirõngast keerates saab fookuskaugust muuta nii manuaalselt kui ka elektrooniliselt. Viimasel juhul saab valida kolme suumi kiiruse vahel – kiire, keskmine ja aeglane.

M.ZUIKO DIGITAL ED 12-50mm F3.5-6.3 EZ objektiiv on plaanis turule tuua jaanuari keskel. Objektiivi soovituslikuks jaehinnaks Suurbritannias on nimetatud £349.99 (417 €).

Vaata videot: kuidas pildistada piparkooki?
autor: Lauri Veerde

Käki kokku keeramine on – nagu rahvasuugi ütleb – käkitegu. Ilusa pipargoogi valmistamiseks läheb aga vaja palju aega, loovust ning parajalt kunstnikumeelt. Kui siis selline ilus taies lõpuks valmis saab, peaks sellest kindlasti pilti tegema – ükskõik kas endale mälestuseks, Facebookis sõpradele näitamiseks või koguni fotokonkursil osalemiseks.

Eeloleval laupäeval toimub Tallinnas, Disaini- ja Arhitektuurigaleriis Piparkoogimaania näitus, kus saab vaadata kunstnike vormitud ja glasuuritud piparkoogiskulptuure. Sellesama ürituse raames toimub ka fotovõistlus, kuhu oodatakse pilte sinu enda meisterdatud piparkookidest. Canon ja Overall on valmis teinud lühikese inspireeriva õppevideo.  Fotograaf Andrus Noorhani näitab seal, kuidas piparkooke huvitavamalt pildile püüda. Vaata konkursi kohta lähemalt siit.

1 2 3 4 5