Stereo ühe silmaga.Toshiba esitleb 3D monoklit
autor: Lauri Veerde

Koge maailmat täiesti uuel moel. Toshiba 3D-monokliga on see imelihtne. Pigista üks silm kinni, suru teise silmakoopasse revolutsiooniline monokkel ja koge tõeliselt imelist 3D-panoraami. Justnagu vaataks maailma kahe silmaga. Peagi poodides – pane raha valmis! Kui palju? No palju sul on? (võid kirjutada kommentaaridesse).

Pentax teeb hübriidkaamerat: foto uuest aparaadist
autor: Lauri Veerde

Kuulujutud Pentaxi hübriidkaameratest olid juba eelmisel sügisel üpris intensiivsed. Midagi sellist, nagu täna hommikul veebist vastu vaatab, ei ole aga siiani veel väidetud. Nimelt on mirrorlessrumours.com veebileht kusagilt pihta pannud (või ise kokku klooninud?) tootefoto, millel on väidetavalt kujutatud Pentaxi peagi esitletav hübriidkaamera NC-1. Sealsamas kõrval on ka kaks objektiivi, mis peaksid viitama sellele, et tegu on tõepoolest vahetatavate objektiividega kaameraga.

See pole aga veel kõik. Fotode all olev tekst räägib lähemalt uue kaamera olemusest ja omadustest. Nimelt väidetakse sellel olema mitte APS-C formaadis sensor (nagu kõigil teistel praegu turul olevatel hübriididel), vaid kompaktkaameratele omane 5.6 x crop-faktoriga sensor. 14 MP. Seega vaatab meile pildilt vastu vahetatavate objektiividega kompaktkaamera, mis on kõigi eelduste kohaselt väga pisike ja väga pisikeste objektiividega.

Sellega aga veel lugu ei lõpe. Mirrorlessrumours.com väitel on Pentaxil selle suve alguseks veel teinegi üllatus varuks. Firma töötavat lausa kahe vahetatavate objektiividega ja ilma peeglita kaamerasüsteemi kallal. Teine kaameratüüp väidetakse olevat suure, APS-C formaadis sensoriga ning K-bajonetiga (selle ette saab keerata Pentaxi praeguseid objektiive). Niisiis on see midagi sarnast Sony a33 ja a55 kaameraile.

Kui tänased kuulujutud tõeks osutuvad, saame me peagi näha uusi Pentaxi fotokaameraid, mis teiste tootjate hübriididest oluliselt erinevad on. Väga kompaktne vahetatavate objektiividega süsteem ning suure sensori ja K-bajonetiga kaamera.

Mis sina arvad? Meeldiks sulle selline kompaktne vahetatavate objektiividega kaamera nagu seal üleval pildil paistab?

Näpunäiteid kasutatud peegelkaamera ostmiseks
autor: Lauri Veerde

Kumb sinu jaoks olulisem on: tulemus, või selle saavutamiseks kasutatud vahend? Ilusate fotode pildistamiseks ei ole tingimata tarvis kõige uuemat ja kallimat aparaati. Alustuseks võib endale soetada näiteks kasutatud kaamera. Selle abil on hea end peegelkaamera võimaluste ja toimimisega kurssi viia ilma et iga päästikule vajutus tühja rahakotti meelde tuletaks.

Kasutatud kaameraid on erinevates fotofoorumites ning kuulutusteportaalides päris ohtralt liikvel. Nende ostmine on aga päris tõsine risk – seda eriti algajale fotohuvilisele, kes peegelkaamerate omadusi ja fotovõimekust veel väga hästi ei tunne. Nagu kasutatud autodel, võivad ka kasutatud kaameratel vead alles pikema kasutamise käigus ilmsiks tulla. Et selliseid riske minimaliseerida, tuleks kasutatud kaamera osta usaldusväärsest allikast – näiteks Photopointi second-hand`ist. Siis võib olla kindel, et kaamera on enne müüki võtmist ekspertide poolt korralikult üle vaadatud.  Kui sa siiski omal käel interneti avarustest kaamerat osta plaanid siis peaksid kindlasti läbi lugema allolevad soovitused.

Miks kasutatud peegelkaamera?

Sama palju, kui on olemas erinevaid põhjuseid kasutatud kaamera ostmiseks, on olemas ka erinevaid kasutatud kaameraid. Kui me räägime suhteliselt uutest digitaalsetest peegelkaameratest, siis sobivad need tõepoolest näiteks esimeseks kaameraks fotohuvilisele, kes soovib tundma õppida fotograafia võlusid aga ei taha kohe suurt summat uue peegelkaamera eest välja käia.

Kasutatud kaamerate seas leidub aga näiteks ka päris vanu digitaalseid peegelkaameraid – need on reeglina päris odavad ning sobivad seega kõiksugusteks fotograafilisteks eksperimentideks juba kogenumatele fotohuvilistele. Päris palju liigub kasutatud kaamerate seas ringi filmikaameraid. Kuna neid poodides reeglina müügil ei olegi, on second-hand ainsaks võimaluseks, kuidas enesele 35 mm filmi kasutavat peegelkaamerat muretseda.

Peamiste põhjustena kasutatud kaamera ostmiseks tuleb seega välja tuua nende soodne hind ning vanemate mudelite olemasolu.

Kui fototehnikast üldiselt rääkida, siis on järelturul kaameratest märksa kuumemaks kaubaks peegelkaamerate objektiivid. Tänapäeva digitaalsed peegelkaamerad vananevad kohutava kiirusega. Objektiivid sisaldavad aga suhteliselt vähe elektroonikat ning on üldjuhul ka väga vastupidavad. Objektiivide ostuga ei kaasne ka nii suurt tehnilise korrasoleku riski.

Kasutatud peegelkaamera välimus

Esmalt tuleks kindlasti hinnata kaamera välimust. Sellest saab ostja aimu, kuidas kaameraga on ümber käidud ning kui palju sellega on pildistatud. Kui kaamera kere on puhas ja ilma kriimudeta, siis on seda ilmselt hästi hoitud ning võimalus, et see ka sisemiselt töökorras on, on suurem. Kui kaamera on must või kriime/täkse täis, siis tasub olla väga ettevaatlik. Löögid kaamerale mõjutavad mitte ainult selle välimust vaid ka sisemust – eriti kompaktkaamerate puhul, kus trükkplaat võib fataalselt lõheneda ka kuid pärast saatuslikku põrutust.

Kasutatud peegelkaamera liikuvate osade toimimine

Teiseks tuleks üle kontrollida kõik nupud ning samuti (peegelkaamerate puhul) objektiivi suumirõngas ja teravustamisrõngas. Kui kasvõi ükski nupp liigub imelikult, vajutub alla ega taha siis enam algasendisse naasta, võib see olla märgiks niiskuskahjustusest. Logisev päästik võib olla märgiks, et selle kaameraga on päris kõvasti pildistatud. Suumirõngas peaks liikuma vabalt ja võimalikult sujuvalt, samuti ka teravustamisrõngas.

Kasutatud peegelkaamera toimimine

Kindlasti peaks kaamera sisse lülitama ning sellega proovipilte tegema. Enne proovipiltide tegemist on kaval taastada kaamera algseaded – kaamera omaniku poolt määratletud seadistustega ei pruugi aparaat oma vigu välja näidata.

Esimene asi, mida pildistamise puhul tuleks jälgida, on automaatne teravustamine. Kas see toimib? Kui kiiresti kaamera teravustada suudab? Seejärel võiks pildistada automaatrežiimil ning vaadata kas kaamera säritab pildi korralikult või mitte (teha kindlaks et foto ei jääks tuntavalt tume või liiga hele) ning kas värvustasakaal (white balance) on automaatseadistuse korral aktsepteeritav.

Kasutatud peegelkaamera katik

Peegelkaamerate puhul on oluliseks aspektiks katik. Peegelkaamera katikul on kindel eluiga. See tähendab, et katik on võimeline pildistama loetud arv kordi (tavaliselt 50 000 – 150 000) ning pärast seda tuleb katik teeninduses ära vahetada. See on päris kulukas, sadadesse eurodesse küündiv ettevõtmine. Seega tuleks tähelepanu pöörata sellele, kui palju kaameraga pildistatud on – kui suur on katiku eluiga.

Katiku elueast võib saada ainu failinimest, aga mitte alati. Olenevalt kaameratootjast on võimalik katiku käitamise arvu päris hästi varjata – seda aitavad leida vastavad spetsiaalsed programmid. Kohapeal kaamerat üle vaadates niisiis katiku eluiga ei pruugigi selguda. Siiski tuleks peegelkaamerat ostes seda kõikvõimalikel viisidel püüda välja selgitada. Eriti juhul, kui kaamera välimus viitab sellele, et aparaadiga on kõvasti pildistatud.

Kasutatud peegelkaamera Photopointi second-hand`ist

Inimene, kes fotograafias ja fototehnika alaselt väga kodus ei ole, ei pruugi fotofoorumis või ajalehes reklaamitud seadme juures märgata mõningaid vigu, millest kogenud silm kohe aru saab. Photopointi kasutatud tehnika sektsioonist endale fotovarustust ostes minimaliseerib ostja enese jaoks sellise riski.

Photopointi esindustes töötavad oma ala spetsialistid, kes vaatavad kõik meie second-hand`i nominendid enne müükivõtmist väga hoolikalt läbi. Garantiid kasutatud fototehnikaga Photopoint siiski kaasa anda ei saa, kuna mõned probleemid võivad isegi väga hoolsale kontrollimisele varjatuks jääda ja avalduda alles mõne aja pärast. Juba avaldunud vead saavad aga igal juhul tuvastatud.

Vaata Photopointi second-hand`i valikut

Canon EOS 60D peegelkaamera tarkvarauuendus v1.0.9
autor: Lauri Veerde

Canon annab teada, et on oma veebilehtedele alla laadimiseks seadnud peegelkaamera EOS 60D tarkvarauuenduse. Versioon numbriga 1.0.9 parandab hälbed, mis võivad ilmneda kahe keeruka kaameraseadete kombinatsiooni korral:

  • 1. Kaamera ebanormaalne toimimine pärast seda, kui Live View režiimil pildistades lülitatakse sisse Quick Mode AF kohe pärast võtet (pika säriaja müraeemaldus on võttel sisse lülitatud ning säriaeg on 5 sekundit või enam)
  • 2. Kaamera ebanormaalne toimimine pärast seda, kui Live View režiimil kohe pärast võtet EOS Utility tarkvaras filmimise alustamise nuppu vajutatakse
  • Jaapanikeelses menüüs asendatakse termin “Art Filters” mõistega “Creative Filters”.

Canon EOS 60D peegelkaamera tarkvarauuendust v1.0.9 saab alla laadida Canoni USA veebilehelt.

Metz Mecablitz 58 AF-2 ja 50 AF-1 välklambid stuudiotöös
autor: Maksim Shmeljov

©Tekst ja fotod: Maksim Shmeljov

Viimastel aastatel ei tegele ma reportaažiga vaid pildistan pigem stuudios, kus on kasutusel statsionaarne valgustus. Tegelikkuses ei ole kaamera peale kinnitamiseks ette nähtud välkudega stuudios midagi peale hakata, sest nad ei võimalda lisatarvikute – softbokside, reflektorite jms. kasutamist. Õigem oleks neid katsetada välitingimustes, aga kahjuks on praegu veel koledad talvise maiguga ilmad, mis sellisele pildistamisele oma piirangu seavad. Seetõttu otsustasin testida Metz välklampe stuudios.

Kui aus olla, siis olin ma sellise valgustusviisi suhtes skeptiline. Ma olen harjunud kasutama täpselt niipalju valgusallikaid kui vaja, paigutama kõik vajalikud tarvikud ja pildistama nii kaua kui vaja. Metz Mecablitz 58 AF-2 ja 50 AF-1 puhul on aga tegu kahe juhtmevaba välguga, millel on ainult sisseehitatud hajuti ja peegeldaja. Pildistamise aeg on nende juures piiratud, kuna pildistada saab ainult seni, kuni akud vastu peavad ehk 120-170 kaadrit 2600 mAh juures. Pealegi ei ole 50 AF-1 välguga kaasas alust (võtsin kasutusele Sony välklambile valmistatud aluse).

Vaatamata nendele asjaoludele oli testi tulemus üllatavalt hea. Muidugi on pildistamine stuudiotingimustes enam kui ebamugav. Valgus on kare ja liiga otsene, mistõttu oli mul pidevalt soov paigaldada välklambi ette softboksi. Lahendasin olukorra nii, et panin modelli istuma valguskuubikusse. See on poolläbipaistev karp, millel on kõva karkass ja selle peal pinguletõmmatult poolläbipaistev valge kangas. Tavaliselt kasutatakse seda toodete pildistamiseks, kuid nagu fotodelt näha, sobib kuubik hästi ka portreevõteteks.

Heaks võimaluseks on välkudest tuleva valguse peegeldamine tausta abil. Sellisel juhul on võimalik saavutada huvitavat efekti: objekti kontuur on üle valgustatud, samal ajal on modelli keha ja nägu pisut varjus. Peegeldatud ja otsest valgust saab omavahel kombineerida. Mõnikord võib see anda väga huvitava tulemuse.

Taoliste välkude peamine eelis on nende väiksus ja mobiilsus. Tänu nendele omadustele saab välke kasutada tingimustes, kus on võimatu kasutada tavalisi suuri stuudiovälke ja -varustust. Paigutasin ühe Metz välklambi vana laterna sisse. Läbilõiked laterna seintes olid piisavalt laiad, et infrapunavastuvõtja toimiks hästi. Valgus paistis läbilõigete kaudu ning tulemus oli suurepärane.

Kaks päeva enne välkude tagastamist Photopointi tuli mulle pakkumine teha fotosessioon köögimööblisalongis. Loomulikult haarasin kohe võimalusest kinni – nii sain ma ju kasutada Metz välke just selliselt, nagu nad mõeldud on! Tõepoolest – stuudiovälke oleks vaja olnud kokku panna, ära pakkida, transportida, pärast kohapeal otsida vabu pistikuid, ja võtete ajal pideval jälgida, et ükski juhe juhuslikult kaadrisse ei satuks. Metz välgud kergendasid seda stuudiovälist pildistamist.

Kahjuks ei saanud me filmida köögimööblisalongis toimunud võtete protsessi. Vaatamata sellele pean märkima, et sealgi näitasid välgud oma tugevaid külgi. Salongi kujundus tingis välklampide paigutuse üksteisest päris kaugele. Üks neist asus peaaegu laes, teine oli peidetud köögikapi ja õhupuhasti vahele. Arvestades sellega, et ma pidin palju pildistama koridoris seistes, võin väita, et infrapunavastuvõtjad saavad sellistes keerulistes oludes suurepäraselt hakkama.

Loodan, et saan võimaluse neid Metz välklampe ka suvel proovida. Tahaks teada saada, kui hästi ja millistel distantsidel töötavad infrapunavastuvõtjad päikesepaistelisel päeval. Hea ilmaga väljas pildistamine annab suurepäraseid võimalusi intensiivseks tööks valgusega ja ideede teostamiseks. Stuudios ja siseruumised tegutsesid Metz välklambid igatahes ülesannete kõrgusel.

Loe ka Maksimi ülevaadet Metz Mecablitz 58 AF-2 ja 50 AF-1 välklampidest Digitesti veebilehel