Kaks nädalat tagasi näitas Anton seda, kuidas hallkaardi abil värvustasakaalu täpselt paika seada. Täna on Antonil taas hallkaardid kaasas, sest lisaks värvustasakaalule saab nendega määrata ka säritust. Kuidas see võimalik on? Milliseid seadeid selle jaoks kaameras vaja muuta on? Kuidas säritus määrata ja mida seejuures tähele panna? Nendele ja mitmele muulegi küsimusele vastab Point TV tänane osa.
Head vaatamist
Särituse määramine hallkaardi abil from Photopoint on Vimeo.
Veebruari keskel andis Pentax teada, et paiskab märtsikuu lõpus Euroopas müügile seitse erinevat värvi Pentax K-x peegelkaamerat. Märtsi lõpp on juba käes ning sellega koos ka esimesed värvilised kevadekuulutajad: roosa, metallikpruuni ja oliivrohelise kerega K-x peegelkaameraid saab nüüd uudistada kõikides Photopointi kauplustes.
Pentax K-x – roosa:
Pentax K-x – metallikpruun:
Pentax K-x – oliivroheline:
Otse loomulikult ei lõpe värvidesadu veel nende kolme eksemplariga. Juba paari päeva pärast on Photopointi pealattu jõudmas järgmised värvilised eksemplarid: šokolaadipruuni ja metallikroosa välisilmega Pentax K-x peegelkaamerad.
Pentax K-x – šokolaadipruun:
Pentax K-x – metallikroosa:
Lisaks nendele kirevatele isenditele on Photopointis juba ammust ajast olemas nii tavapärane musta kerega, kui ka valge/punane/sinine K-x peegelkaamera. Erinevalt uutest värvitoonidest on nende nelja vanema olija objektiividki kerega sama värvi.
Kata fotoseljakott Bumblebee 222 UL on nii uus, et poelettidel seda hetkel veel näha ei ole. Fotodel paistab see aga olema nägus ja ülimalt funktsionaalne kaameramahuti. Kindlasti ta seda ka on. Ei saanud ju ometi tema nimi olla põhjuseks, miks Bumblebee 222 UL äsja maineka Red Dot disainiauhinna vääriliseks tunnistati.
Kata Bumblebee 222 UL pälvis auhinna kategoorias “Meelelahutustehnika ja kaamerad”. Sealsamas on eelnevatel aastatel võidutsenud näiteks sellised tooted nagu iPod Nano ning Nikon D3. Red Dot disainiauhindade jagamisel on lisaks visuaalsele poolele ülitähtsad ka toote muud omadused. Auhinna saamisel arvestatakse toote funktsionaalsust, ergonoomilisust, materjalide kvaliteetsust, toote vastupidavust ja mitmeid muid tarbija jaoks tähtsaid ja toote olemust kujundavaid aspekte.
Kata tootejuhi Galya Harish`i sõnul on tegu suurepärase tunnustusega nii uuele kergekaaluliste fotokottide sarjale, kuhu Bumblebee 222 UL kuulub, kui ka kogu Kata tootevalikule tervikuna. Auhinna pälvinud fotokott ühendavat eneses Kata kõige uusimad tehnoloogiad, materjalid ning disainid.
Bumblebee-222 UL on kahe pealahtriga fotoseljakott. Alumine osa mahutab profiklassi digipeegli koos maks. 70-200 F/2.8 andmetega objektiiviga ning lisaks sellele veel lisakere, 4 objektiivi, välklambi ja mõned väiksemad tarvikud. Ülemisse lahtrisse saab panna kõikvõimalikke isiklikke asju, selgmises osas on eraldi lahter kuni 17″ ekraaniga sülearvuti jaoks. Soovi korral saab alumisest lahtrist fotovarustust mahutava osa eemaldada ning lukuga kahte lahtrit eraldava vahetüki valla päästa. Nii saab kotti kasutada tavalise seljakotina.
Vaata Bumblebee 222 UL fotokotti lähemalt Kata veebilehel
Poolteist aastat tagasi tõi Adobe välja Creative Suite (CS) tarkvarapaketi neljanda versiooni CS4. Minu CS3 jäi uuendusmeelsete graafikahaide kooostatud dokumentidega jänni ja hea on, et ma liig laisk olin, et selle vastu midagi tõsisemat ette võtta. Eile lükkas Adobe nimelt käima kella, mis loeb sekundeid juba uue CS paketi tutvustamiseni. CS5 tuleb 12. aprillil.
Alla laadida või poelettidel imetleda seda siiski niipea ilmselt ei saa. Kolme nädala pärast annab Adobe lihtsalt teada, kui kaugel on arendusprotsess ning mida uuest versioonist oodata võib. On vägagi tõenäoline, et päris valmis saavad CS5 programmid alles sügisel. Nagu CS4 paketti kaks aastat tagasi, saaks siis ka uut versiooni täie räniga presenteerida 21 septembril algaval Photokina fotomessil.
Adobe otseülekanne esmasest CS5 ülevaatest algab 12 aprillil kell 18:00 (EEST). Sealsamas veebilehel, kus praegu ajasti on.
Veidi enam kui kahe nädala eest tutvustas Irene Point TV-s fotoalbumite peamisi tüüpe. Täna on Irene tagasi – laual tema ees on taas fotoalbumid, aga seekord õige huvitavate kaante ja sisemustega. Mõned sellised, mis üldse albumi mõõtu välja ei annagi.
Head vaatamist ja avastamist.
Valik huvitavaid fotoalbumeid from Photopoint on Vimeo.
Lai valik fotoalbumeid Photopointis
Kõlab uskumatuna, aga täpselt 20 aastat tagasi, 19ndal märtsil näitas kraadiklaas hommikul +9°c ja päeval +17°c. Lõokesed olid kohal ning mõne päeva pärast võis minna kadreerima lähivõtteid esimestest paiselehtedest.
Täna palja silmaga aknast välja vaadates pole kalendri järgi homme algavat kevadet veel kusagil näha. Kui seda teha aga vasthangitud Tamroni objektiiviga, siis poeb põue juba märksa kevadisem tunne. Mis sellest, et lumi veel väga vaevaliselt sulamas on – Tamroni objektiivide hinnad sulavad see-eest täiega.
Kõik Tamroni objektiivid saab nüüd kätte palju soodsamalt kui enne. Enamiku hind langes 1000 krooni võrra, eriliselt head tulemust näitab aga 60 mm F2,0 macro – kõige valgusjõulisem 1:1 suurendusega makroobjektiiv maailmas. See on Photopointis müügil lausa 1500 krooni võrra odavamalt kui seni. Läbi sellise objektiivi aknast välja vaadates on tunne hulga soojem ning vast hakkab kusagil mõni valkjasroheline lilleõiski silma, mida lähemalt pildistama tõtata.
Oodata ei maksa siin midagi. Objektiivide hinnad – erinevalt lumest – päris ära ikka ei sula. Ega selle lume osaski tänavu tegelikult päris kindel olla saa.
Vaata Tamroni objektiivide hinnamuutusi Photopointi veebilehel
- Tamron objektiivid Canonile
- Tamron objektiivid Nikonile
- Tamron objektiivid Pentaxile
- Tamron objektiivid Sonyle
- Tamron objektiivid Sony/Minoltale
Käes on märtsikuu keskpaik ning sellega koos ka sündmus, mida Canon juba eelmise aasta sügisel lubas ja mille kohta ta juba paar nädalat tagasi mahuka pressiteate väljastas. Täna seadis Canon oma veebilehele üles EOS 5D Mark II kauaoodatud tarkvarauuenduse v2.0.3. See avardab võimalusi Mark II videosalvestusrežiimil järgmiste muudatuste kaudu:
1. Muudatused filmiklipi salvestamise kiirustes (PAL standard):
- 1920×1080 : 25 fps
- 1920×1080 : 24 fps
- 640×480 : 25 fps
2. Lisab 64-astmelise helisalvestusnivoo reguleerimise võimaluse
3. Lisab histogrammi kuvamise võimaluse (RGB või säritus) manuaalses filmiklipi salvestamise režiimis
4. Lisab võimaluse filmida särirežiimidega “säriprioriteet” (Tv) ja “avaprioriteet” (Av)
5. Tõstab helisalvestussagedust: 44.1 KHz –> 48 KH
6. Parandab harva esineva vea, mis avaldub suhtlushälvetes objektiivi ja kaamerakere vahel pärast käsitsi sensori puhastamist.
EOS 5D Mark II tarkvarauuendus v2.0.3 Canoni veebilehel
Värvustasakaal kannab fotokaamerate menüüdes tavaliselt inglisekeelset nimetust “White Balance”. Selle menüükäskluse alt saab kaamerale ütelda, millised on tema ümber valitsevad valgusolud ning valida vastavalt “Daylight”, “Tungsten”, “Flash” jne.
Kõige viimane selles reas on värvustasakaalu käsitsi seadistamise ikoon. Käsitsi on värvustasakaalu kõige lihtsam seadistada hallkaardi abil. See on ülimalt lihtne protsess ja seda Anton täna Point TV-s näitabki.
Head vaatamist.
Hallkaardi kasutamine värvustasakaalu määramisel from Photopoint on Vimeo.
Hallkaardi kasutamine värvustasakaalu määramisel from Photopoint on Vimeo.
BIG hallkaardi komplekt Photopointis
Ezybalance valge/hallkaart Photopointis
Photopointi veebilehelt, digilabori sektsioonist saab tellida juba nii palju erinevat tüüpi fotomeeneid, et neid kõiki ühes postituses üles lugeda oleks liig. Nüüd on sinna lisandunud taas kaks meenet: oma pildiga ümarakujuline külmkapimagnet ning peegel. Esimese esikülg on presenteeritud ülaloleval pildil vasakul, teise peegeljas pool demonstreerib oma võimeid paremal.
Oma olemuselt on need kaks uustulnukat sarnased Photopointi ühele populaarsemale fotomeenele – rinnamärgile. Nii külmkapimagneti kui ka fotopeegli esikülg näeb välja täpselt samasugune nagu rinnamärgi esikülg. Seal, kus aga märgil on nõel pluusi või koti külge kinnitamiseks, on külmkapimagnetil musta plastiku all magnet ja peeglil peegel.
Vaata allolevatelt fotodelt ning loomulikult ka Photopointi digilabori fotomeenete osakonnast.
Ümar külmkapimagnet
Fotopeegel
Viimasel ajal on tulnud vaat ei igasse uut objektiivi tutvustavasse postitusse kirjutada, et sel on konstruktsioonis kas madala dispersiooniastmega või siis asfääriline lääts. Aga milleks need vajalikud on? Väga lihtne: madala dispersiooniastmega lääts vähendab kromaatilist ning asfääriline lääts sfäärilist aberratsiooni. Sest aberratsioon – see on üks väga paha asi ja seda tuleb kindlasti vähendada.
Tegelikult see niisama lihtne ongi. Või kui alguses ka ei ole, siis lihtsaks see saab – Photopointi veebipõhise fotokursuse abiga. Allolev on üks selle fotokursuse 131st alapeatükist. See kuulub esimese osa seitsmenda peatüki “Objektiivid” koosseisu. Urmas Ääro seletab siin selgelt ja konkreetselt lahti nii kromaatilise kui ka sfäärilise aberratsiooni olemuse ning nende vastu võitlevate läätsede vajalikkuse objektiivis.
Kromaatiline ja sfääriline aberratsioon
Photopointi fotokursus. Osa 1. peatükk 7.7
Kromaatiline aberratsioon
Keskkooli füüsikast teame, et valge valgus koosneb tegelikult erinevat värvi komponentidest. Teatud tingimustel lahutab loodus selle valge osadeks ja näitab meile kaunist vikerkaart. Teame ka seda, et seesama valge valgus, liikudes ühest keskkonnast teise, murdub. Kusjuures erinevad värvid murduvad erineva nurga all.
Kui nüüd valguskiir siseneb objektiivi, siis ta murtakse, et koondada see teravaks kujutiseks sensorile. Kuid nt sinine ja kollane murduvad erineva nurga all ja sensorini jõudes ei lange enam päriselt kokku. Selle tulemusena on meie pildil ühelpool telefoniposti kollane ja teisel pool sinine oreool. See probleem esineb just teleobjektiivide puhul, milles valguskiirel on pikem tee läbida ja seetõttu kasvab ka selline nihe.
Kromaatiline aberratsioon. Erinevat värvi valgus murdub objektiivis erineva nurga all. Tulemuseks on see, et erinevad värvid fokusseeruvad erinevale tasandile. Pildidl näeme siis värvilist kuma objektide servadel.
Kromaatilise aberratsiooni vähendamiseks kasutavad optikatootjad objektiivides läätsi mis on valmistatud erilisest (ja kallist) madala dispersiooniastmega klaasist, milles kogu valgus võimalikult ühtlaselt murdub. Sellisest klaasist läätse(de)ga objektiivile tehakse kindlasti ka vastav märge. Erinevad tootjad kasutavad erinevat tähistust: LD, DL, APO jne. Uuri infot konkreetselt tootjalt.
Sfääriline aberratsioon
See on olukord kus meie pildistatud pildil on keskosa kenasti terav, kuid pildiservad jäävad udused.
Sfääriline aberratsioon on probleemiks just lainurkobjektiivides ja seda selle tõttu, et need on lühikesed. Objektiivi keskel liikuva valguskiire teekond sensorini on lühem kui objektiivi servadest sisenenud valgusel. Kui teravustame oma kujutise keskosa sensorile, liigub terav servade kujutis hoopis sensori taha. Selle mure lahendamiseks on tootjad kasutusele võtnud asfäärilise kujuga korrigeeriva optilise elemendi ja objektiividele kirjutatakse sageli Asp või Aspherical.
Sfääriline aberratsioon. Punktiiriga tähistatud sfäärilise läätse korral ei koondu kiired läätse keskosast samale tasandile kui kiired mis lähtuvad objektiivi servadelt. Korrigeeritud kujuga asfäärilise läätse puhul on see probleem lahendatud.