Canonilt kaks uut objektiivi: 24-70mm f/4 IS ja 35mm f/3 IS
autor: Lauri Veerde

Canon teatab, et plaanib juba käesoleva aasta detsembris turule tuua kaks uut objektiivi. Esimene neist (ülal vasakul) on täiskaadersensoritega peegelkaameratele sobiv standardsuum EF 24–70 mm f/4 L IS USM. Teine on fikseeritud fookuskauguse ja üsna valgusjõulise avaga EF 35 mm f/2 IS USM.

24–70 mm f/4 objektiiv on taskukohasem alternatiiv senisele, aste valgusjõulisemale 24-70mm f/2.8 torule. Ideaalse kaaslasena Canoni uuele täiskaadersensoriga EOS 6D peegelkaamerale on 24-70mm f/4 varustatud värinastabilisaatori ja autofookusmootoriga, sel on ilmastikukindlate tihenditega korpus, asfäärilised läätsed ja Super Spectra vääristused klaaspindadel. Tekib küsimus, et miks peaks keegi eelistama seda uut objektiivi senisele 24-105 f/4 IS USM objektiivile? Hinnalt on viimane ju soodsamgi ja suum on paindlikum. Kolm põhjust 24-70mm f/4 eelistamiseks siiski oleks: uue objektiivi kompaktsem ja kergem korpus, uue objektiivi makrofunktsioon ning teoreetiliselt ka pisut parem pildikvaliteet.

35mm f/2 IS on taskukohasem alternatiiv senisele EF 35mm f/1.4L USM objektiivile. Lisaks soodsamale hinnale on see ka viimasest oluliselt kompaktsem ja kergem, kaaludes vaid 335 g (35 mm f/1.4 kaalub 580 g). Samas on uus 35mm tänu värinastabilisaatorile ja autofookusmootorile pisut võimekam alternatiiv senisele EF 35mm f/2 objektiivile.  Nii nagu 24-70mm f/4 sobib ka uus 35 mm objektiiv kasutamiseks nii täis- kui ka poolkaadersensoriga peegelkaamerate ees.

Canon on ka välja öelnud mõlema objektiivi soovituslikud jaehinnad Euroopas. 24–70 mm f/4 hinnaks saab olema 1459 € ning 35 mm f/2 IS hinnaks 849 €. Vaata suuremaid tootefotosid ja loe Canoni ametlikku eestikeelset pressiteadet:

 

Pressiteade
6. november 2012

Canon toob turule uued objektiivid – EF 24–70 mm f/4 L IS USM ja EF 35 mm f/2 IS USM

Canon täiendab oma maailmakuulsat EF-objektiivisarja kahe uue amatöör- ja profifotograafidele mõeldud mudeliga EF 24–70 mm f/4 L IS USM ja EF 35 mm f/2 IS USM.

Objektiivides on kasutusel Canoni kõige uuem tehnoloogia – mõlemal mudelil on asfäärilised läätsed, Super Spectra vääristused iga elemendi optimeerimiseks, Canoni juhtiv pildistabiliseerimistehnoloogia (IS) ning ultrahelimootorid ülikiireks automaatteravustamiseks (AF), pakkumaks silmapaistvat optilist jõudlust. Lisaks on EF 24–70 mm f/4 L IS USM ka uusim hübriid-pildistabilisaatoriga mudel, mis võimaldab teha värinamõjuta pilte igalt kauguselt ja isegi makrotasandil.

Mudel EF 24–70 mm f/4 L IS USM on Canoni objektiiviparemikku hõlmava L-seeria uusim liige. Fotoreportaažide ja pulmapiltide tegemiseks ideaalselt sobivas objektiivis on ühendatud igapäevane oluline fookusvahemik ja tippkvaliteediga L-seeria konstruktsioon. Uus makrofunktsioon optimeerib ka läätserühmade asetust makrofotode tegemise ajal, võimaldades pildistada maksimaalselt 0,7-kordse suurendusega; nii pole vaja eraldi makroobjektiivi kaasas kanda. Objektiivi optiline süsteem sisaldab kahte asfäärilist elementi ja kahte eriti madala hajuvusteguriga (UD) läätse, mis on kõik Super Spectra vääristustega, et vähendada kromaatilisi aberratsioone, värvihägu ja halosid. Kogu suumivahemikus konstantne f/4 ava võimaldab luua kõigi fookuskauguste juures stseenile udust tausta. Ka üheksa labaga ringikujuline iiris aitab fotograafidel subjekti esile tuua, tekitades pildi taustale bokeh-efekti.

Lisaks on mudelil EF 24–70 mm f/4 L IS USM olemas ka uudne pildistabiliseerimissüsteem, mis pakub teravaid pilte kogu suumiulatuses. Canoni täiustatud optiline pildistabilisaator pakub neli astet pikema säriaja kasutamise eelist, samas kui hübriid-pildistabilisaator neutraliseerib efektiivselt ringja ja nihkelise värina, tagades makrorežiimis selged lähivõtted. Ülikiire automaatteravustamise tagab väike ringitüüpi ultrahelimootor (USM). Koos ülijõudsa protsessori ja tipptasemel automaatteravustamise algoritmidega tagab USM-tehnoloogia täpse, vaikse ja suurepärase reaktsiooniga automaatteravustamise. Pidev manuaalteravustamine võimaldab käsitsi seadistamist isegi aktiivse automaatteravustamise korral.

Mudelil EF 24–70 mm f/4 L IS USM on ka kõrgetasemeline praktiline disain – nii seest kui väljast. Sellel on kvaliteetne nahatekstuuriga kattekiht, kasutusmugavust parandav täiustatud kuju ning optimaalse kasutuse tagavad teravustamis- ja suumirõngad. Samuti pakub selle tolmu- ja pritsmekindel konstruktsioon kaitset tolmukübemete ja niiskuse eest, lukustusfunktsioon kaitseb läätsi reisimise ajal põrutuste eest ning fluorikiht vähendab oluliselt tolmu, mustuse ja sõrmejälgede kogunemist esi- ja tagaläätsele.

Teine uus mudel, EF 35 mm f/2 IS USM on Canoni esimene 35 mm fikseeritud fookuskaugusega objektiiv, mis sisaldab optilist pildistabiliseerimistehnoloogiat ja kvaliteetoptikat, pakkudes suurepärast jõudlust kerges ja kompaktses vormis. Fookuskaugus 35 mm võimaldab jäädvustada pea kõike, alates lähiportreedest kuni laiade maastikuvaadeteni.

Selle esmaklassilised tehnilised omadused pakuvad fotograafidele suurepärast paindlikkust stseeni- ja subjektivalikul. Valgusjõuline fikseeritud f/2 ava võimaldab ka väikest teravussügavust ning optiline pildistabilisaator neli astet pikema säriaja kasutamise eelist, võimaldades ka nõrgas valguses ja kaamerat käes hoides selgeid pilte saavutada. Samuti on olemas panoraamliikumise tuvastus, mis aktiveerib panoraam-pildistabilisaatori automaatselt, et võimaldada fotograafidel liikumist täpsemalt tabada. Lisaks on objektiivis EF 35 mm f/2 IS USM asfääriline vormitud klaasist läätseelement, mis asub optikatee tagaosas, et korrigeerida kogu optikasüsteemi aberratsiooni. Peale selle on igal läätseelemendil ka optimeeritud Super Spectra vääristused, et vähendada varikujutisi ja halosid ning tagada seeläbi suurepärane värvustasakaal ja minimaalne vajadus järeltöötluse järele. Ringja ultrahelimootori ja ülijõudsa protsessori kombinatsioon pakub kiiret automaatteravustamist ning ka pidevat manuaalteravustamist.

Mõlema uue objektiiviga on kaasas uudsed Mark II objektiivikorgid, mille haakemehhanism ei asu mitte äärtes, vaid korgi keskosas. Haakeseadet kergelt pigistades saab korgi pildistamise ajal hõlpsalt eemaldada ja tagasi panna, mis on eriti mugav just objektiivivarjuki kasutamisel. Kõigile teistele Canoni EF-objektiividele mõeldud uued korgid tulevad turule alates 2013. aasta jaanuari algusest ja neid on võimalik ka eraldi osta.

EF 24–70 mm f/4 L IS USM – põhiomadused

  • Kõrge pildikvaliteedi ja f/4 avaga 24–70 mm objektiiv
  • Kerge
  • Sisseehitatud pildistabilisaator
  • Makrofunktsioon
  • Tolmu- ja niiskuskindel

EF 35 mm f/2 IS USM – põhiomadused

  • Fikseeritud fookuskaugusega 35 mm lainurkobjektiiv
  • 4-astmeline pildistabilisaator
  • Kiire miinimumava f/2
  • Kompaktne suurus ja vorm
  • Ringjas ava

Karbist välja: Nikoni täiskaadersensoriga peegelkaamera D600
autor: Lauri Veerde

Arvamusliider Ken Rockwell kirjutab, et D600 on Nikoni parim peegelkaamera üldse. Dpreview leiab, et seda on raske mitte muljetavaldavaks pidada. Matthew Saville ütleb, et D600 detailsus ja dünaamiline ulatus ületab oluliselt kõikide Canoni kaamerate oma.Tõepoolest. Siiani ei ole ma juhtunud lugema ühtegi ülevaadet, mis väidaks Nikon D600 olevat halva või isegi keskpärase kaamera. Ei väida seda ka mina siin Photopointi ajaveebis. Vaatamata sellele, et D600 hind pole nii soodne nagu algul loodeti ning et selle ergonoomika jääb mäekõrguselt alla Canoni 5D seeriale, on see täpselt selline kaamera, mida üks tõsine fotohuviline vajab. Vaatame lähemalt:


Enne D600 kaamera avalikustamist septembri alguses arvati, et tulemas on ülisoodsa hinnaga täiskaader, millele massid kohe peale lendavad. Tegelikkuses asjad siiski nii ei läinud. D600 on küll oluliselt odavam kui Nikoni megapiksliäss D800. Soodsaks ei saa aga seda uut kaamerat pidada, sest 2099€ hind on siiski paljude fotohuviliste jaoks haardeulatusest väljas. Hoolimata sellest, kui tõsine see fotohuvi siis parasjagu on.

Muidugi oleks Nikon võinud teha ka 1500€ maksva kaamera. Kindlasti ta paari aasta pärast selle teebki. Tuleb võtta lihtsalt D7000 autofookusmootor, jätta kere ehitusest välja ilmastikukindlad tihendid, magneesiumsulam jne. Tulemuseks oleks algtaseme omadustega peegelkaamera, mille sees on suurem sensor. Tundub justkui tore ja hea – balansist läheb asi aga välja siis, kui hakkame mõtlema objektiivide peale. Sellise ülisoodsa täiskaaderkaamera ette peab ju ikka ostma odavate DX objektiivide asemel kallist FX klaasi. Kes aga selliste objektiivide jaoks raha leiab, võtaks siis juba ka pisut võimekama kaamera. Umbes sellise, nagu D600.

Karbis on: Nikon D600 peegelkaamera, laadijaadapter, kaamerarihm, toitekaabel, mini USB kaabel, liitiumaku, optilise pildiotsija kate, View NX pilditöötlustarkvara ning – au Nikonile kõrges (ning surm puudele madalas) – kõige paksem eestikeelne paberile trükitud kasutusjuhend, mida minu silmad eales on näinud.
Nikon D600 kere Photopointis: 2099€

 

Nikon D600 olulisemad tehnilised andmed

  • 24.3 MP, CMOS täiskaadersensor
  • EXPEED 3 pildiprotsessor
  • Magneesiumsulamist sugemetega (ülemine ja tagakülg) korpus on ilmastikukindel; katiku eluiga: 150 000 laksu
  • Uus 39-punktiga automaatse teravustamise süsteem. 9 kahesuunaliselt tundlikku teravustamispunkti
  • 3.2″ LCD ekraan 921 000 px
  • Optiline pildiotsija, 100% kaadri katvust 0.7x suurendust
  • Manuaalne särijuhtimine, 14-bit RAW salvestus
    • ISO ulatus 100 – 6400, võimendusega 50 – 25600
    • Säriajad: 30 – 1/4000 sek
  • Sarivõte (täissuuruses pildid) 5.5 kaadrit sekundis
  • HDR võte, intervallvõte
  • Elektrooniline lood
  • Full HD video (1920 x 1080) @ 24p, 25p, või 30p monoheli
    • Pakkimata videosignaali väljund HDMI pesa kaudu
    • Stereomikrofoni pesa, kõrvaklappide väljund
  • Toetab uut WU-1b WiFi adapterit millega saab pildistatud fotod mobiilsesse seadmesse saata ning mobiilse seadmega kaamerat juhtida
  • Kaks SD mälukaardi pesa

Kui siia kõrvale oleks panna Nikoni kahe aasta eest esitletud D700 kaamera tagakülg (vaata seda siit), siis näeks kallis lugeja, et tagaküljel olevad nupud ja kangid on üsna sarnased. Üks oluline muudatus siin muidugi on – lüliti, mis seni käivitas Live View, lülitab nüüd kaamera filmirežiimile. See on täpselt samasugune, nagu D800 kaameral. Huvitav tähelepanek: kui kaamera lülitada filmirežiimi, siis ei lülitu automaatselt sisse live view (mis video filmimise seisukohast oleks loogiline). Selleks tuleb veel vajutada “Lv” nuppu lüliti keskel. Ning kui nüüd filmima hakata, tuleb vajutada punasega tähistatud nupule ülal päästiku juures. Canonil toimib lüliti keskel olev Lv nupp pildistamisrežiimis LiveView ja filmirežiimis videosalvestust alustava käsklusena. Lisanuppu video salvestamise jaoks pole vaja.Nikonile omaselt on ka see peegelkaamera varustatud LCD-ekraani katva plastiktükiga.
 .
Kaamera paremal pool on videograafide rõõmuks lisaks mikrofonisisendile ka kõrvaklappide väljund. Allpool on standardsed ühendused nagu Mini USB, HDMI ja kaugjuhtimispuldi pesa. Viimasesse saab pista ka WiFi moodulit. Vasakul pool küljel on kaks mälukaardipesa. Kui D800 kaameral on üks CF ja teine SD mälukaardi jaoks, siis siia lähevad mõlemasse sisse SD mälukaardid.

Täpselt nagu D800 kaameral, on ka D600 aparaadil päästiku juures nupp video filmimise alustamiseks. Sealsamas on ka mupud särikompensatsiooni ja särimõõterežiimide kiire muutmise jaoks.

Kui D800 kaameral programmiratast ei ole, siis D600 aparaadil on see täiesti olemas – koos U1 ja U2 kasutaja poolt seadistatavate režiimidega. See kontrollkeskus siin on identne D700 kaamerale.

Nikoni 2012 aasta täiskaadersensoriga peegelkaamerad. D600 vasakul ning D800 paremal. Viimane on kõrgem kuid mitte oluliselt laiem. Samas on D600 pihus tuntavalt kergem. Stuudios pildistajate meelehärmiks ei ole D600 esiküljel välgusünkro pesa. Kaugjuhtimispuldi pesa, mis D800 kaameral on esiküljel, on D600 aparaadil külje peal teiste pesade juures.

Tagaküljel näeme D800 oluliselt avaramat pildiotsija okulaari (mõlema kaadri katvus on 100%). Juhtnuppude osas siin väga palju erinevusi ei olegi.

D800 profistiilis valikukeskus (paremal) on D600 kaameral asendunud tavakasutajale omasema režiimikettaga.

D800 vasakul ning D600 paremal.

Nikon D600 koos Tamroni 24-70mm F/2.8 IS objektiiviga.

EN-EL15 liitiumaku on võimeline pildistama 900 säritust ühe laadimiskorraga.

Esiküljel olevale Fn nupule vajutades aktiveerub infoekraani all olev seadistuste tabel. Tagaküljel oleva joystick`u abil saab siis valida soovitud parameetri ja valikuketta abil saab selle väärtust muuta.

Igal vähegi tõsisemal peegelkaameral on tänapäeval olemas ka digitaalne lood.

Nikon D4 ei sobi kõigile oma hinna ja mõõtmete poolest. Nikon D800ei pruugi olla kõikide jaoks hea kaamera, sest suur megapikslite arv tõmbab sarivõttekiiruse alla ja arvuti kõvakettad umbe. Nikon D600 on aga kaamera, mis sobib nii omaduste kui ka hinna poolest väga paljudele erinevatele pildistajatele.
See on perfektne kaamera pildistamaks igasuguseid motiive kiirest liikumisest detailsete statiivikaadriteni.Kui sa pildistad maastikke, meeldib sulle D800 sensori detailsus ja dünaamiline ulatus ning sisseehitatud timelapse režiim. Kui sa pildistad portreefotosid, siis siin on sulle puhtaima ja teravaima pildiga Nikoni kaamera. Kui sulle meeldib filmida videot, siis on D600 sinu jaoks üks parimaid valikuid turul. Kui sul on aga vaja pildistada kiirelt ja teravustada liikuvatele objektidele, siis… oota veel oma Nikonit või võta Sony a99 või Canon 5D Mark III.

Nikon D600 kere Photopointis: 2099€

Vaata ka: Nikon D600 käed-küljes videot Photokina 2012 fotomessilt

Nikon D5200 peegelkaamera tuleb D7000 autofookuse ja uuendatud kasutajaliidesega
autor: Lauri Veerde

Raske töö-aasta lõpuks oli Nikoni külmkappi veel üht-teist jäänud. Potitäis megapiksleid, mitu topsi autofookuspunkte, paar pakki LCD-ekraane ja peale määrimiseks natuke full haa-deed. Sarivõte oli juba otsakorral ning ilmastikukindlad tihendid päris otsas. Ühe täiesti korraliku peegelkaamera saab siit aga kokku panna küll. Nii arutles omaette Nikon ning laduski kokku oma neljanda uue digipeegli käesoleval aastal: Nikon D5200.

D5200 võtab Nikoni kaamerahierarhias koha sisse senise D5100 asemele. Omaduste ja hinna poolest jääb see kevadel esitletud algtaseme D3200 ning paljukiidetud D7000 vahele. Nagu sissejuhatuseski kirjutasin, ei too D5100 areenile  uusi omadusi – selle asemel on siin kasutatud ära olemasolevatelt kaameratelt tuntud lahendusi ja funktsionaalsust. 24.1 MP sensor ja 3″ diagonaaliga 921000 piksliga keerlev ja pöörlev LCD D3200 kaameralt. Särimõõtesüsteem ning 39-punktiga automaatse teravustamise süsteem (kaks aastat vanalt) D7000 kaameralt.

Päris oluline muudatus on toimunud kasutajaliideses – nimelt on menüüd ja seadete kuvad saanud uue disaini, mis minu sügavalt subjektiivse arvamuse kohaselt senisest palju kenam välja näeb.

Muidugi on D5200 kaameral Full HD videorežiim, – nüüd koos sisseehitatud stereomikrofoniga. Filmimise ajal toimib jätkuv autofookus (sellelt ei tasu küll oosata sama head kiirust nagu video- või hübriidkaamerate puhul), olemas on 3.5 mm mikrofonisisend, filmitud klippe saab kaameras lõigata, kokku panna jne. Kaamera korpus on üldiselt sarnane senisele D5200 mudelile – lisandunud on siiski üks nupp kaamera peale, mille abil saab kiirelt valida erinevaid sari- ja aegvõtteid.

Nikon D5200 on tõepoolest vägagi korralik kaamera, kus kõik kõige vajalikum heade piltide tegemiseks on justkui olemas. Kui sinu jaoks on oluline korpuse ilmastikukindlus, pildiotsija avarus, kaks  mälukaardipesa ja võimalus pildistada sekundis 5 kaadri asemel 6, siis peaksid ootama D7000 järglast. Kui soovid jalustrabavat profiklassi pildikvaliteeti, siis peaksid võtma täiskaadriga Nikon D600. Kui sinu jaoks aga need omadused olulised ei ole, siis on D5200 sinu jaoks ideaalne kaamera. Kui sulle just Canon 650D või Pentax K30 või Sony a57 rohkem ei meeldi.

D5200 hinda ega saadavust Nikon veel ametlikult (ega ka mitteametlikult) välja öelnud ei ole. Samuti ei ole D5200 kaamerat huvitaval kombel selle postituse kirjutamise ajani esitletud Ameerika regioonis.

Nikoni ametlik pressiteade

Sveni pildilood – 24. Üleminekuaeg
autor: Lauri Veerde

©Tekst ja fotod: Sven Začek

Oktoobri lõpp ja november on paljuski talve ootuse aeg. Alles hiljuti puudel säranud sügisvärvid on leidnud endale koha maapinnal, mistõttu on mets eemalt vaadates väga trööstitult paljas. Nüüd on paras aeg fotoaparaat suunata allapoole ja pildistada pisikesi talve ligihiilimisele viitavaid märke enne, kui saab hakata suurt lund ja jääd jäädvustama. Metsaaojad ja pisemad järved on langenud värvilisi lehti täis, mis annavad kaldaäärsele veele hoopis uue helgi. Madal vesi jahtub kiiresti ja külmub servadest esimese öökülma saabudes.

Esimene öökülm avabki piltnikule uue maailma. Maailma, mis esksiteerib veel sügises, kuid liigub kindlalt talve poole. Maapind kahutab, taimed on härmas ja vesi on pugenud imeõhukese kaane alla. Seekordne pilt keskendubki kaanealusele värivilisele sügisele, mis on osaks saanud talve esimesele tembusele. Mida aeg edasi, seda tugevamalt mässib talv oma käed umber sügise, kuni pole jäänud enam ainsatki värvi peale musta ja valge. Aga selle maailmani on veel mitu nädalat aega. Praegu on aeg keskenduda üleminekule – sügise ja talve vägikaikaveole, mille lõpptulemus on ette teada.

Sellist tüüpi fotode puhul, mille motiiv ei jookse eest ära, on kõige olulisem leida pildistamiseks õige paik ja motiivi siseselt õige rütm. Teine oluline osa esimeste öökülmade pildistamisel on varajane ärkamine, sest Kümataadi öised harjutused lõunani vastu ei pea. Mina leidsin keset metsi asuva vana talukoha juurest mahajäetud ja pooleldi kinnikasvanud tiigi, mille servad olid kinni jäätnud ning jää all oli väljapanek tiigi kallastel kasvavate puude lehtedest.

Ma liikusin mööda kaldaserva ja otsisin kogupildist sellist fragmenti, kus läbi jää ei kasvaks ühtegi veetaime (need jääksid muidu pildile uduselt), oleks põnevad jäämustrid ning jää all oleksid värvilised lehed. Üllatuseks leidsin sellise motiivi, kus oli ka natuke vaba vett, mis läks üleminekuaja pildistamise sooviga veelgi paremini kokku.

Motiiv käes, asusin ma pildistama ja esimeseks probleemiks oli see, et ma ei saanud kasutada statiivi, kuna jää oli veel liiga õhuke ja oleks statiivi raskuse all kindlasti purunenud ning leitud motiivi rikkunud. Niisiis pidin ma pildistama käest. Kuna tiigike asus varjus, mistõttu polnud valgusega priisata, siis sai järgmiseks murelapseks teravusulatus.

Oma vaimusilmas olin ma seda motiivi jäädvustamas statiivilt otse alla pildistades, mis oleks andnud võimaluse sättida motiivi tasapind ja sensori tasapind omavahel paralleelseks ja igasuguseid teravusulatuse probleeme vältida. Aga oleks on paha poiss ja nüüd pidin ma pildistamas käest, motiiviga mitte paralleelselt ning piiratud valguses.

Hakkasin otsast peale. Ma teadsin, et oma toonase kaamera, Nikon D3-ga, ei soovinud ma sellise ilumotiivi tarbeks üle ISO 1600 minna. Pildistades 105mm-se makroobjektiiviga, arvestasin minimaalseks säriajaks 1/100 ning nüüd mõõtsin valguse ja sain avaks F5,6, mis poleks olnud probleem pildistades paralleelset motiivi statiivilt, kuid nurga alt jäädvustades olin veendunud, et osa kaadrist jääb natuke uduseks.

Upitasin siis ennast niivõrd motiivi kohale, kui võimalik ja vaevu-vaevu pildiotsijast motiivi nähes tegin neli-viis võtet. Selgus, et minu arvestused pidasid paika ja kaader ei olnud tervenisti teravusalas.

Mis seal ikka, tehniliselt pisut puudlik foto on ikka parem, kui üldse ilma pildita sellise ilusa motiivi juurest tagasi tulla. Seega jäin ma rahule ja salvestasin endale ajusoppi, et niisugust motiivi tuleb ka tulevastel üleminekuaegadel otsida. Tänavune talv on esimeste märkidega pisut viivitanud, kuid mina olen valmis.

Pildi esitlus ja tehnilised andmed:

  • Valgus –Selge hommik, kuid päikesepaiste jäi tiiki ääristanud puude varju.
  • Kadreering – Proovin jäämustreid sättida pildile natuke diagonaalis, samal ajal vaba vee osaga kaadri alumist serva raamides. Kolm õhumulli sättis kolmandiku lähedale. .
  • Säritus – F5,6, soovisin küll enamat, teravusulatuse tagamiseks terve kaadri ulatuses, kuid säriaeg 1/100 ja ISO 1600 rohkemat ei võimaldanud. F5,6, 1/100, ISO 1600.
  • Tehnika  – Nikon D3 + Nikkor 105mm F2,8 VR.
  • Salvestus – RAW formaadis, konverteeritud Lightroom 4 tarkvaraga.

Kõik Sveni pildilood leiad siit

Kasulikud vidinad 41: Big välguhajuti komplekt “Dome set”
autor: Lauri Veerde

Väliste välklampide jaoks on erinevad tootjad valmistanud kohutavalt palju igasuguseid erinevaid hajuteid. Kõigi nende eesmärgiks on muuta välklambist voogavat valgust pehmemaks nii et portree või muu hämaramas valguses pildistatud foto jääks ilusam.

Kasulike vidinate rubriigis oleme enne vaadanud lähemalt ühte  lihtsat vannimütsitaolist hajutit ning pisikest softbox`i. Täna vaatame midagi pisut tõsisemat. Fookuses on “BIG Dome set

Lihtsas eesti keeles öeldes on see lambikupli taoline kopsik, millele saab otsa pista erinevaid latakaid. Ärevamatele välgutajatele on selline kontseptsioon kindlasti väga tuttav. Täpselt nii – Photopointis on lisaks BIG versioonile müügil ka maailmakuulsa Gary Fong`i vaat et identne komplekt “Ligtsphere Basic” (loe põhjalikku ülevaadet digitestist). See maksab ei vähem ega rohkem kui 129€. Käesolevas postituses vaadeldava BIG`i klooni saab kätte aga kõigest 19,99€ eest. Vaatame siis, kas nii odav hind end ka koostekvaliteedis ja reaalsel pildistamisel tunda annab:

NB! Esmaspäeva hommikul loosime sellesama piltidel poseeriva välguhajuti komplekti välja kõigi vahel, kes kirjutavad siia postituse alla kommentaariumisse vastuse küsimusele: “Millist hajutamistehnikat
sina välklambiga pildistades kasutad – kui üldse?”.

Pakend on väga lihtne, nagu ikka BIG`i tooteseeriasse kuuluvatel vidinatel. Kopsik koos kolme kaanega on lükatud eraldi kilekottide sisse, juurde on pandud ka lihtne inglisekeelne kasutusjuhend, mis kirjeldab lühidalt erinevate kaante kasututamiskorda

Komplekt koosneb neljast osast: kopsikukujuline välklambi külge kinnituv hajuti ning kolm lisa -  hõbedane, oranž ja valge.

Hajuti ise ei ole valmistatud plastikust, nagu visuaalsel vaatlusel arvata võiks. Tegemist on tugevama kummitaolise materjaliga, mis üsna hästi painduma annab. Kinnituse juurest muutub materjal aga oluliselt tugevamaks. Väga korralik kopsik.

Hajuti kinnitatakse välklambi külge takjapaelaga. Siin tuleb ilmsiks üks puudus võrreldes eelpool lingitud Gary Fongi komplektiga. See kinnitusrihm ei ole üldse mitte kummeeritud ning seega kipub välklambi otsa kinnitatud hajuti sealt maha libisema. Seda viga saab aga parandada. Osavam fotohuviline leiab kusagilt riba kummi ning täiustab sellega kinnitusrihma.

Päris täpselt ei saanudki aru, et kas välklambi pea peaks ideaalis mahtuma sellest kopsiku avausest veidi sisspoole? Selline tunne jäi küll, sest sel juhul istuks välklamp kopsiku peal pisut kindlamalt. Hajuti avaus – 5,4 x 4 cm – on väiksemategi väliste välklampide jaoks liiga väike. Igatahes ei ole kinnitus just selle hajuti kõige tugevamaks omaduseks.


Kõik kolm taldrikut kinnitatakse hajuti külge lihtsalt peale surudes.

Läikiva ja hõbedase pinnaga taldrik toimib reflektorina. Taldriku tagaküljel on näha lisaks veel ühte kaare kujulist detaili – see peegeldab osa valgust üles, kust see hajutikopsiku läbinuna ümbritsevat ruumi valgustama pääseb.

 

Valge taldrik on vast kõige kasutatavam. See toimib lihtsalt valgust hajutava abivahendina. Kusjuures sellise süsteemi plussiks on fakt, et lisaks eest tulevale valgusele hajub välguvalgus ruumi ka kopsiku poolläbipaistvate külgede pealt.Oranž kate annab fotole sooja tooni. Päevavalges “Flash” värvustasakaaluga pildistatud foto näeb välja nagu valgustaks stseeni loojuv päike.

 

Kui sind huvitab, et kuidas siis sellist hajutit kasutades pildid ka välja tulevad, siis näed seda siinsamas all. Hajutitootjate promovõrdluspiltidel näidatakse tihti lausa drastilisi erinevusi. Tegelikult ükski selline hajuti reeglina siiski varje modelli selja tagant päris ära ei kõrvalda. Pisut siiski. Samuti muudab hajuti kasutamine tagasipeegeldumise pisut pehmemaks. Aitäh Kristelile, kes arvete vorpimise vahepeal ka pisikeseks fotosessiooniks aega leidis.
Palja välklambiga. 1/125 sek, f/3,5, ISO 200Hajutiga – valge kate. 1/125 sek, f/3,5, ISO 200. Välklambi särikompensatsioon: +1 EV

 

Hajutiga – hõbedane kate. 1/125 sek, f/3,5, ISO 200Hajutiga – oranž kate. 1/125 sek, f/3,5, ISO 200. Välklambi särikompensatsioon: +1,5 EV

Selline välguhajuti komplekt on kahtlemata tõhusam, kui lihtne välklambi otsa tõmmatav vannimüts või softbox. Samas on sellel ka mõned puudused – ilma kinnitusrihma kummiga katmata kipub see välklambi intensiivsema liigutamise käigus ära tulema ning samuti võtab see fotokotis palju ruumi (erinevalt näiteks Lumiquesti kokkuklapitatavatest hajutitest). BIG`i komplekti teeb atraktiivseks selle soodne hind võrreldes pea samasuguse Gary Fong`i hajutikomplektiga. Kui sind see huvitama hakkas, siis võta kaamera ja välk kaasa, mine Photopointi poodija proovi järele.BIG Dome set välklambile Photopointis: 19.99€