Päev toidublogijana – koos Olympus OM-D E-M5 Mark II hübriidkaameraga
autor: Katrin Press

Fotograaf Katrin Press kirjutab ühest toidufotopildistamisi täis päevast ja natuke ka hübriidkaamerast, mida ta vahelduseks tavapäraselt kasutatavale peegelkaamerale proovis. Kõik fotod artiklis on pildistatud Olympus OM-D E-M5 Mark II hübriidkaameraga

Täna testisin, mitu kaamerat ja objektiivi mahub fotokotti ja kus on inimvõimete piirid erineva tehnika kasutamisel. Viimases küsimuses jään vastuse võlgu. Küll aga saad siit üksikasjalikult teada, mis ma täna sõin (ja mida ei söönud).

Viimase teema toon nalja pärast sisse, sest sageli küsitakse: “Kas sa saad kõiki neid asju maitsta ka, mida pildistad?” Arvatakse, et toidufotograafi amet pole muud kui üks restoranides logelemine, mille eest veel pealegi makstakse. See on täpselt sama palju tõsi kui et stjuardessid saavad palju reisida :)

Täna alustasin tõsist kohanemismaratoni: 35 restorani, igas pildistada 1 roog. Koos logistika, sisse- ja väljajuhatusega 1 h per restoran. Fotod ilmuvad septembris Eesti Toidu uuel veebilehel. Eeldasin, et töö ei saa kerge olema, kuid siiski alahindasin kohanemise momenti. Uus ümbrus, uus valgus, uus peakokk, kes on pannud välja oma maksimumi ühel taldrikul. Selle inimese käekiri, pingutus ja usaldus on sinu ees ning närtsib loetud minutitega. Sööja kogeb seda vaid hetke, naudib kõigi meeltega. Foto on poolik elamus, mis kestab.

Enamasti pildistan restoranide jaoks menüüsid, kus on keskmiselt 6-10 rooga. Algus on alati raske ja harva juhtub, et esimese roa pilt õnnestub kõige paremini. Ka ajakulu on esimese roa puhul kõige suurem – tehnika ülespanek, testimine, sobiva valguse leidmine või loomine, lauanõude omapära ja koka käekirjast arusaamine – kõik võtab aega. Räägi kokaga palju tahes, alati, kui toit lauda tuleb on see – “Ohhooo, ah selline!” – üllatus.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Täna siis alustasin oma 6-7-päevast maratoni Swissôteli restoranidest. Oli väga šikk ja peen, pakuti kohvi ja prantsuse aktsendiga komplimente. Aga taldrikud olid kandilised ja maast laeni akna varjutas äärmiselt maaliline pilvemassiiv, mis lasi paista napilt väga igavat lamedat valgust. Lisaks õnnestus mul esimest korda elus käega taldikult maha pühkida suurem osa sinna hoolikalt sätitud täppidest ja triipudest. Loomulikult prantslasest peakoka ja rohkearvulise kaaskonna silme all. Kõiges oli süüdi see paganama raske marmorplaat, millel nad toitu serveerisid. Kas ma juba ütlesin, et vihkan kandilisi taldrikuid!? Eriti musti. Eriti valgel laudlinal. Kompositsiooniline õudusunenägu.
Et inimesed on alati hästi toredad, kellega töö mind kokku viib, siis tahaks ju neile teha paremaid pilte, kui nad oodata oskavad. Selg on märg. “Kas sa hiljaks jääma ei hakka?” küsitakse.

“Hakkan.” Aga ei saa minna, enne kui töö on tehtud, süda on rahul. Kohv on jõudnud jahtuda, ilma et oleksin lonksugi võtnud. Kaamerat kotti pakkides rüüpan kolm suurt sõõmu.

Autot ei ole maja eest teisaldatud. Vedas.

Ah et mis taldrikul oli? Boeuf tartare kukeseentega (see, mis ümber lendas) ning koha spargli ja tsitrusega. Kordagi ei tulnud mõtet, et nüüd võiks sööma hakata.

Kõva 20 minutit kokkulepitust hiljem jõuan restorani Masha. Taldrikul on veisefilee ja põldmarjakaste. Peaaegu alati on mõni roog selline, mis tahab ülevalt alla pilti. Kuna taldrikut reeglina põrandale ei panda, tuleb võtta varbad paljaks ja ronida toolile (või lauale). Nii et toidufotograafi sokid peavad alati olema puhtad.

Jeppii! Tänaseks on toidud tehtud, aeg eneseületuseks. Haaran kotist Olympuse, sest suur klaasuksega kapp lausa karjub selfi järele. Ärge küsige, miks fookus on taga kapi peal. Äkki ma olen häbelik.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Istun autosse, et sõita Kaberneeme peret pildistama. Kell on 16:30, hilinemine 20 min. Nüüd võiks küll lõunat süüa. Peatuspaik Peterburi mnt Statoil: burger ja cappuccino. Neljarealiselt maha keerates lendab paber kõrvalistme jalamatile. Kui pererahvas terrassil istudes kohvi pakub, tuleb meelde, et bensuka topsist pole veel lonksugi võtnud. “Raiskamine mulle ei meeldi,” seletan kohmetult ja tatsan autosse oma papptopsiku järele.

Nüüd on põhjust juttu teha kolmandast kaamerast, mis mul igaks juhuks kotis oli. Hommikul pakkides selgus, et põhikere D810 kolmest akust on poolteist järel. Nägin ette, et laadimiseks päeva sees enam aega ei jää. Niisiis tundus mõistlik võtta kaasa teine kere koos laetud akudega. (Nikoni erinevad mudelid kasutavad paraku erinevaid akusid (ja mälukaarte), pagan.)

Kaberneeme läänerannikul naudime 5-liikmelise perega poolteist tundi suurt suve ja harvaesinevat tuulevaikust. (Mõnda pilti ehk näeb tulevikus.) Ilm on fantastiline ja kuidagi ei saa OKO teeotsast mööda sõita. Pealegi, lubasin ju eelmises postituses testida Olympust ka toidu peal.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Umbes sel hetkel hakkasin aru saama, et see kaamera ja obje kombo võiks täitsa sobida toidublogijale. Ta on nagu telefon, millel on (suum)objektiiv – piisavalt väike, et olla diskreetne, kuid suuremate võimalustega (teravussügavus) kui telefon. Ma üldiselt ei võta restoranis peegelkaamerat välja, kui tööd ei tee.

OKO road on üks vaimustavam kui teine. Nauding algab nõudest ja serveerimisest ning maitsed on nii puhtad ja välja timmitud. Külm tomatisupp ei ole kindlasti roog, mida igal pool tellida julgeksin. Oht mingit imelikku tomatimahla või -püreed saada on liialt suur.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Olympuse hübriidkaamera pildikvaliteedile küll midagi ette heita ei saa. (3:2 suhtega pilt on 14 megapikslit; 4:3 formaadis 16,1.) Pööratavasse ekraani võib lausa armuda, sest see võimaldab näiteks ülevalt alla pildi jaoks tõsta vaid kaamerat, selmet kogu kehaga laua kohale kummarduda. Samuti saab sellega hästi igasuguseid selfisid teha.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Olen täiesti värvide, vormide, tekstuuride ja maitsete lummuses! Kuidas saab olla nii, et vaatad esiteks lilli laual ja siis näed samasugust sügavpunast nii kalaroas kui desserdis, pastelseid rohekaid toone aga nii taldriku sees kui peal. Aktsendiks veel särav türkiis. Pikk päev on saanud väärika lõppakordi! Kodutee.

 

 

Autosse istudes olin nii muljetest punnis, et hakkasin kohe mõtlema, kuidas saaks neid võimalikult kiirest jagada. Olympus oskab õnneks suhelda nutitelefoniga. Tõmbasin sõidu pealt telefoni vastava äpi. Seadistamiseks oli veidi kaht kätt vaja, niisiis avastasin end toredas Upsi bussipeatuses. Sain oma mõtestatud maastikupildi ära teha ilusa kuldse valgusega. Mõned selfid, mis kohe Instasse ja Facebooki läksid, samuti. Lõpetuseks ilusa violetse lens flare‘i kah. Oli ilus päev kolme kaamera, viie objektiivi ja iPhone’iga. Võib öelda, et tehnikat oli kaasas täitsa parasjagu. Midagi ikka lõpuks sõin ka.

Olympus EM-5 Mark II vastas igati kaasaja vajadustele ja ei lisanud kotile märgatavat kaalu. Usaldaksin talle isegi tasulisi töid, nt reisifotod. Enne ostmist muidugi näpiks veel teiste tootjate analooge. Kiidetakse Fuji’t, Leicast rääkimata. Objektiiv peaks aga kindlasti olema kaamera vääriline. Enda puhul sain veel kinnitust, et selle objektiivi ava võib rahulikult 2.8 peale kinni teipida :) Kaasas olnud 75mm F1.8 on ikka veel testimata.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tamroni Reisifoto 2015 konkursi esikolmik on selgunud!
autor: Lauri Veerde

Teist aastat järjest Snap pildipangas toimunud Tamroni Reisifoto konkurss on tänasega lõppenud ja aeg on anda viimane lõppakord – kuulutada välja esikolmik. Konkursile laekus pisut enam töid kui aasta eest – kokku 1093 reisifotot. Saabunud piltidel oli jäädvustatud erinevate paikade kultuuri ehedal ja puutumata kujul, portreteeritud huvitavaid inimesi või kauneid maastike – kõike seda, mida me reisifotodelt ootamegi.

Motivatsiooni oma parimaid reisipilte konkursile esitamiseks, andis kindlasti juurde Tamroni poolt koostöös Photopointiga välja pandud muljetavaldavalt suur auhinnafond – enam kui 2000€ väärtuses Tamroni fototehnikat. Auhinnafond jaguneb vastavalt:

I koht: 1000 euro väärtuses Tamroni fototehnikat Photopointist
II koht: 750 euro väärtuses Tamroni fototehnikat Photopointist
III koht: 500 euro väärtuses Tamroni fototehnikat Photopointist

Nüüd on lõpuks käes kauaoodatud hetk, kuulutame välja Tamroni Reisifoto 2015 võitjad. Žürii koosseisus loodusfotograaf Sven Začek, fotokunstnik Gen Vagula, loodusfoto- ja videograaf Toomas Ili on valinud tänavuse Tamroni Reisifoto konkursi parimateks:

 

Yuanyangi riisiterrassid, põlvkondade ja sajandite elustiil” – autor: Valdek Udris. Fotokonkursi “Tamroni Reisifoto ” esimene koht.

Žürii liikme Toomas Ili kommentaar: „Tõenäoliselt tõuseks see pilt esile ka suurtel, rahvusvahelistel fotovõistlustel. Vingest asukohast ning müstilisest udu- ja valguse mängust on vormistatud lummav kaader. Vägev!“

tamron-reisifoto-2015-1

 

 

Mina reisin kodumaal” – autor: Alvar Küüt. Fotokonkursi “Tamroni Reisifoto ” teine koht.

Žürii liikme Gev Vagula kommentaar: „Reisifoto peale mõeldes me üldjuhul kujutame ette pilte loodusest või keskkonnast, mis on tehtud mujal, kui siinsamas kodumaal. See pilt jäi silma just selle poolest, et tehtud siinsamas ja meie oma kodumaal. Kenas ning maagilises kohas ja ajal. Liskas veel hubast soojust ja üllatavat elementi keskkonnas. Ja ongi lihtne kuid samas vinge pilt olemas. Tubli töö!  See paneb mõtlema, et kas on ikka alati tarvis istuda kodus ja mõelda, et saaks aga ühel päeval kunagi reisima, kuhugi kaugele. Tegelikult aga tuleb kätte võtta ja reisida siinsamas, meil on olemas kodumaa, mis on täis maagilisi ning vingeid kohti reisimiseks ja imeliste piltide tegemiseks.“

tamron-reisifoto-2015-2

 

Päikeseloojang Luangwa jõel”  – autor: Triin Leesmann. Fotokonkursi “Tamroni Reisifoto 2015” kolmas koht

Žürii liikme Sven Začeki kommentaar: “Päikeseloojangud on Aafrikas põhjamaa loodusega võrreldes äärmiselt üüriksed hetked. Selleks, et valgusviivu ära kasutada peab fotograaf piinliku täpsusega oma käike planeerima või tal peab lihtsalt tohutul hulgal õnne olema. Väga hea pildi seisukohalt pole õnneks oluline, kas fotograaf jõudis jäädvustuseni õnne või raske töö abil, tulemus otsustab pildi edasise saatuse. Elevendikarja siluett kuldses valguses jõge ületamas jäi mulle kohe teiste tööde hulgast silma.”

tamron-reisifoto-2015-3

 

Aitäh kõigile, kes esitasid fotokonkursile oma parimad reisifotod ning sellega meie kõigi maailmapilti avardasid.

Pentax täiskaader tuleb 2016. aasta kevadel. Teaser-leht üleval
autor: Lauri Veerde

pentax-taiskaader-2015-sygis

Ricoh on enda veebilehele üles seadnud eraldi lehe, mis pühendatud arendusjärgus olevale täiskaadersensoriga Pentax peegelkaamerale. Lehel vahelduvalt neljalt fotolt võib huviline aimata tulevase peegelkaamera kontuure. Sealtsamast alt saab aga lugeda ametlikku teadaannet: “Täiskaader Pentaxilt. Debüüt 2016. aasta kevadel”.

Lehel olevad tootefotod meile täiskaadri kohta uut infot ei anna, sest Pentaxi sõnul ei pruugi need 3D programmis loodud visuaalid peegeldada reaalsust. 2015. aasta veebruaris CP+ fotomessil näidatud mulaažist siinsed siluetid eristuvat ei paista. Küll on aga agarad Pentaxi kasutajad juba loonud võrdluspilte sellest, kui suur uus täiskaaderkere Praeguse K-5 kaameraga võrreldes olla võiks:

 

Foto: kasutaja Smeggypants; pentaxforums.com

 

Uueks informatsiooniks on aga kaamera avalikustamise aeg. Siiani on Pentaxi kasutajad lootnud, et kaamera avalikustatakse 2015. aasta sügisel – selleks on ka põhjust, sest aasta alguses andis Ricoh teada, et “plaanitud esitlemise aeg 2015 aasta lõpp”. Nüüd antakse – juba konkreetsemalt – teada, et debüüt tuleb siiski 2016 kevadel.

Allpool näed ka ülejäänud visuaale, mis www.pentax.com/jp/pentaxff veebilehel vahelduvad:

 

bg_01

bg_04

bg_03

bg_02

Tallinna noortenädal 2015 kutsub fotokonkursile “Raamist välja linnaruum”
autor: Lauri Veerde

2342

21-24 oktoobril toimuva Tallinna noortenädala raames korraldab Tallinna Spordi- ja Noorsooamet fotokonkursi “Raamist välja linnaruum“. Konkursiga tahetakse julgustada ja innustada märkama ümbritsevat linnaruumi erinevate nurkade alt. Sellest on oodatud osa võtma noored vanuses 12–26 eluaastat. Auhinnad on välja pannud Eesti fotokool ja Fotokursus.ee.

Konkursil osalemiseks pole vaja teha muud, kui haarata kaamera ja minna üksi või koos mõnusa seltskonnaga linnaruumi avastama. Seejärel leida tehtud fotode seast üles kõige kõnekamad klõpsud ja need meie poole teele saata.

Konkursile esitatud fotosid hindab Tallinna Spordi- ja Noorsooameti kokku  kutsutud žürii, kes valib välja 3 parimat tööd. Auhinnad paneb välja Photopoint ja Eesti Fotokool. Samuti valib konkursi tööde seast ühe foto välja Fotoajaki “Positiiv” – see trükitakse ära ajakirja talvenumbris. 12nest kõige kõnekamast ja inspireerivamast tööst valmib aga näitus, mida eksponeeritakse Tallinna noortenädalal 21.–24. oktoobril 2015 Kultuurikatlas.

Fotode vastu võtmise periood on juba alanud ning kestab kuni käesoleva aasta 11. oktoobrini kell 23.59. Konkursile esitatavad fotod peavad eelnevalt olema üles laetud mõnda pildi jagamise programmi (nt Dropbox vm), kust saab fotode lingid saata meiliaadressile noortenadal@tallinnlv.ee – märksõnaga LINNARUUM.

Nüüd saadaval: võimas Nikkor 200-500mm f/5,6 telesuumobjektiiv Nikoni peegelkaameratele
autor: Lauri Veerde

nikkor-af-s-200-500mm-f-56e-ed-vr-objektiiv

Kes Nikoni peegelkaamerale Nikoni enda valmistatud võimsamat ja keskmisest kvaliteetsema pildiga telesuumobjektiivi soovis, pidi siiamaani koguma raha 80-400mm f/4.5-5.6 G ED VR toru jaoks. Enam mitte, sest Photopointi on jõudnud Nikoni uhiuus telesuumobjektiiv Nikkor AF-S 200-500mm f/5.6E ED VR.

See telesuum maksab 80-400mm versioonist oluliselt vähem, on püsiavaga ja “suumib kaugemale”. Samas ei ole uue 200-500mm elementidel Nano Coating vääristust ja moonutusi korrigeerivaid läätsi on vähem – nii et pildikvaliteedi poolest peaks kallim Nikkor siiski uuemast parem olema.

Kindlasti on 200-500mm objektiivi juures oluline telekonverteri kasutamise võimalus. 1.4x konverteriga toimib autofookus (kaameratel, millel on keresisene AF mootor), fookuskaugused nuutuvad vastavalt 280-700mm ja ava f8. Nikoni sõnul saab objektiivi ees kasutada ka 1.7x ja 2x telekonvertereid kuid siis juba ilma manuaalse teravustamise võimaluseta.

Alternatiivseks telesuumobjektiiviks on alati ka Tamroni 150-600mm f/5.0-6.3 või Sigma AF 150-500mm f/5-6.3

1 2 3 4 5 6 7 8