DJI Phantom 3 drooni nipid #5. Lennuloa taotlemine
autor: Lauri Veerde

Igal pool drooniga lennata ei tohi. Enne drooni õhku tõstmist peab lennumasina omanik olema veendunud, et ta ei asu ei keelualas ega kontrollitavas õhuruumis.

Kontrollitavas õhuruumis lendamiseks peab kindlasti olema Lennuameti väljastatud lennuluba. Selle saamiseks peab sisse andma taotluse, kusjuures seda saab taotleda minimaalselt 3 päeva enne lendamist. Kõige lihtsam viis lennuloa taotlemiseks on www.lennuluba.ee veebilehe kaudu. Daniel näitab kohe lähemalt, kuidas see käib:

 

Millist soodsat peegelkaamerat valida? Pentax K-50 vs Canon EOS 1200D vs Nikon D3200
autor: Lauri Veerde

pentax-k-50-Canon-1200d-Nikon-D3200-eest

Soodsat peegelkaamerat valima asudes jäävad 2015. aasta keskel algaja fotohuvilise huvivälja kolm aparaati. Pentax K-50, Canon EOS 1200D ja Nikon D3200. Kõik need kaamerad maksavad enam-vähem sama palju ning seetõttu on ka minult päris tihti küsitud, millist neist kolmest siis eelistada. Seda allpool artiklis vaatamegi. Loodetavasti on sellest sulle uue peegelkaamera ostmisel abi.

Tehniliste andmete ja omaduste võrdlus

– kust selgub ehk ainult pool tõde.

Tehniliste andmete kõrvutamine ei anna kindlasti veel kaameratest täit ettekujutust. On ju ühe peegelkaamera juures väga oluline ka see, kuidas korpus kätte istub, kui mugav on kaamerat automaatrežiimis või manuaalis juhtida ja kui lihtne on vajalikke seadeid muuta. Siiski aitab selline omaduste ja funktsioonide võrdlus paljastada aparaatide puudused ning tuua välja potentsiaalsed head küljed.

Vaatleme siis esmalt kolme ülal mainitud peegelkaamera olulisemaid tehnilisi andmeid ja vajalikumaid omadusi. All tabelis on lahter märgitud punasega, kui kaamera vastav näitaja on mõlema konkurendiga võrreldes oluliselt kehvem. Samamoodi on märgitud rohelisega need lahtrid, milles on konkurentidest oluliselt parem tulemus:

Pentax K-50
+ 18-55mm WR
Canon EOS 1200D
+ 18-55mm IS II
Nikon D3200
+ 18-55mm VR II
 pentax-k-50-18-55mm-wr-kit-must  canon-eos-1200d-18-55mm-is-ii-kit  nikon-d3200-18-55mm-vr-ii-kit
Sensor  16 MP  18 MP 24 MP
Sensori pildikvaliteedi hinnang (DxOMark) 79 63 81
ISO ulatus 100-51600 100-6400 100-6400
Teravustamispunktid/cross type  11/9  9/1  11/1
Ilmastikukindel korpus Jah. Korpus + objektiiv Ei Ei
 Värinastabilisaator  Jah  Sõltub objektiivist  Sõltub objektiivist
Juhtnupud/kiirmenüü 2 valikuketast
Väga tõhus kiirmenüü
1 Fn nupp
2 USER režiimi
1 valikuketas
Kiirmenüü
Fn nuppu ei ole
1 valikuketas
Kiirmenüü
1 Fn nupp (Eraldi ISO ja värvustasakaalu nupud puuduvad)
 Pildiotsija kaadri katvus/suurendus Pentaprisma
100%; 0,92×
Pentapeegel
95%; 0,8×
Pentapeegel
95%; 0,8×
 Ekraan  3″, 921 000 px  3″, 460 000 px  3″, 921 000 px
Sarivõte  6 fps  3 fps 4 fps
Videorežiimid  1920 x 1080 (30,25, 24 fps)  1920 x 1080 (30,25, 24 fps)  1920 x 1080 (30,25, 24 fps)
Mikrofonisisend Ei Ei Jah
Särituse muutmine videorežiimis Eesmise ja tagumise valikuratta abil. Säriaega/ISO saab muuta salvestamise ajal.  Tagumise valikuratta abil. Manuaalrežiimi kasutamine Live View režiimis on komplitseeritud
 Automaatne särikahveldus Jah Jah  Ei
Kaamerasisesed live-digifiltrid  7  5 Ei
Intervallvõte (time-lapse) Maks 999 kaadrit.
3 sek – 24 h intervalliga
Ei Ei
Integreeritud WiFi  Ei  Ei  Ei
Aku vastupidavus 410 500 540
Hind Photopointis 399€ (-46%) 449€ (-20%) 379€ (-49%)

 

Tehniliste omaduste tabeli kokkuvõte

Juba kiirelt tabelile peale vaadates näeme, et Canon EOS 1200D kaamera ei ole saanud mitte ühtegi rohelist lahtrit. 1200D sensori lahutusvõime 18 piksliga on küll eskujulik, kuid DxOMark annab sensori pildikvaliteedile päris hävitava hinnangu. Kaamera ei tõuse esile ei teravustamispunktide, korpuse, juhtnuppude, ega ka mingus muus kategoorias. Hullem veel – selle LCD-ekraan on üllatavalt madala lahutusvõimega, mis tähendab, et fotode teravuse hindamine ja kadreerimine selle abil pole pooltki nii mugav kui konkurentidel. Samas on see kaamerakomplekt konkurentidest ka kallim.

Kõige enam rohelisi lahtreid saab kirja Pentax K-50. Sellel on ilmastikukindel korpus ja objektiiv, üllatavalt lai ISO vahemik, konkurentidest oluliselt avaram pildiotsija, kiire sarivõte, tundlikud teravustamispunktid, kaks valikuketast ja intervallvõte. Tundlikud teravustamispunktidega on muidugi selline teema, et normaalse valguse käes on Pentaxi autofookus sama kiire nagu Vanonil/nikonil kuid hämaramas jääb vastastele kiiruses alla.

Tegelikult on Pentax K-50 kaameral veel huvitavaid omadusi ja funktsioone, mis tabelisse ei mahtunud – näiteks AA akude/patareide kasutamise võimalus, Pärast JPG faili pildistamist RAW faili taastamine, algtaseme kaamera kohta muljetavaldavalt detailne valikurataste seadistamise võimalus.

Nikon D3200 peegelkaamera tundub tabelis olevat üsna tagasihoidlik. Nikoni kõige tugevamaks trumbiks on pildikvaliteet. DXOMark andmetel on see isegi pisut parem kui Pentax K-50 kaameral. Kuid pange tähele – sama kvaliteet on saavutatud oluliselt suurema megapikslite hulga juures. Tõsisemaid videotegijaid rõõmustab Nikon mikrofonisisendiga, mida konkurentidel pole. Kõiges muus tabelis toodud andmetes on D3200 aga üsna sarnane Canonile.

 

Kaamerate kasutamismugavus reaalses pildistamisolukorras

pentax-k-50-Canon-1200d-Nikon-D3200-back

Peegelkaamera juures on väga oluliseks omaduseks ka aparaadi kasutamismugavus. Eriti just siis, kui on soovi väljuda rohelisest automaatrežiimist ja õppida kasutama manuaalrežiimi. Siin teeb Pentax K-50 puhta töö. Eriti just võrreldes Nikon D3200 aparaadiga on Pentaxi kasutajaliides ülimalt lihtne ja selge. Kaks valikuketast, eraldi nupud ISO, värvustasakaalu jaoks (mida Nikonil polegi!) rikkalik ja väga efektiivselt toimiv kiirmenüü, lihtne teravustamispunktide liigutamine. Lisaks on programmirattal kaks “User” režiimi, mille alla saab kasutaja ise salvestada enda seadistused, et neid sealt siis kiirelt vajadusel aktiveerida.

Nikon D3200 kaameral on küll visuaalselt rohkem nuppe, kuid see ei tähenda midagi. Sest nende rohkemate nuppudega teeb D30200 tegelikult vähem. D3200-l puuduvad eraldi nupud ISO, värvustasakaalu ja välklambi seadete jaoks. Nende muutmise jaoks tuleb suunduda kiirmenüüsse (või siis kasutada ära esiküljel olev Fn nupp). Kiirmenüüski ei saa seadeid muuta mitte kohe, vaid alles peale vastavasse seadistusse sisenemiseks. HDR fotode huvilised peaksid teadma, et D3200 kaameral ei ole – nii uskumatu kui see ka ei tundu – särikahveldust. Ja video filmijad peaksid teadma, et D3200 kaameral on tõsised probleemid Live View režiimil. Kui proovid Live View režiimis muuta ava, siis see tegelikult ei muutu, kuigi kaamera seda muutumist näitab (samalaadne kiiks  esineb Live View režiimil pildistades). Kogu see kasutusmugavuse kriitika kehtib sel juhul, kui soovid kaamerat kasutada PASM režiimides.

Canon 1200D on kasutamismugavuse poolest kuldne kesktee, jäädes kusagile Pentax K-50 ja Nikon D3200 vahele.

 

Kokkuvõtteks

Pentax K-50 tundub  kätte võttes, pildiotsijast läbi vaadates ja seadete muutmisel nagu aste kõrgemast klassist kaamera, mis sobib oma selge ja lihtsa käsitsemise tõttu fotohuvilistele, kes soovivad ehk mingil hetkel kaamerat ka manuaalrežiimis juhtima asuda – või juba oskavad seda. Ülejäänud kahest kaamerast on K-50 selgelt üle vaat et kõikides aspektides välja arvatud teravustamine hämaras.

Nikon D3200 sobib eelkõige neile fotohuvilistele, kes ei kavatsegi automaatrežiimilt/pildiprogrammide maailmast lahkuda. Sel on praktiliselt sama hea pildikvaliteet nagu Pentax K-50 aparaadil ja suuremad pildifailid. Kuid selle kasutusloogika, menüüd ja nupud on mõeldud automaatrežiimide jaoks.

Ja Canon 1200D – on lihtsalt Canon. Kuldne ja pisut kallima hinnaga, omadustelt pigem lahjem ja funktsionaalsuselt tühjem. Kaamera, mille suurimaks müügiargumendiks on olla sissejuhatuseks Canoni kallimate peegelkaamerate poole liikumisel.

 

 

Kool algab: kõik dokumendifotod kätte mõne minutiga + pildifail kingituseks meilile
autor: Jürgen Veerme

dokumendifoto

Uus kooliaasta on kohe-kohe algamas, seega õpilaspiletite pildid on varsti nii kuum kaup, et kõik fotostuudiod ja pildikabiinid on punnis rahvast täis. Seetõttu kutsumegi sind Photopointi, kus ametlikele nõuetele vastavad dokumendifotod saad kätte loetud minutitega.

Lisaks saadame algava kooliaasta puhul tehtud dokumendifotod Sinu e-posti aadressile tasuta!           Kampaania kestab kuni 31. augustini 2015

Stuudionurk on kõigis Photopointi esinduskauplustes, kus saab jätkuvalt teha ka passi, ID-kaardi, juhiloa, viisa ning teiste dokumentide ametlikele nõuetele vastavaid fotosid – avalda ainult soovi.

Dokumendifotod mõne minutiga:

  • 4 pilti ühel paberil  – 6.99€
  • Kampaania: 4 pilti ühel paberil + pildifail meilile – 6.99€ (tavahind 7.99€)
  • 8 pilti kahel paberil – 9.99€
  • Kampaania: 8 pilti kahel paberil + pildifail meilile – 9.99€ (tavahind 10.99€)
  • Dokumendifoto imikust, lisandub eelnevatele lisatasu +1.00€
  • Võimalus teha 4 dokumendifotot kliendi failist – 4.99€

E-riigile kohaselt pakume võimalust saada tehtud õpilaspileti foto või dokumendifoto AINULT digitaalsel kujul. Näiteks siis, kui kool pakub võimalust edastada foto digitaalselt või oled taotlemas fotoga pangakaarti.

  • Dokumendifoto fail meilile – 4.99€

Lisaks saab kõikides Photopointi kauplustes dokumente ka failiks skaneerida ja dokumendifotosid kleebispaberil tellida.

  • Dokumendifoto kleebispaberil (võimalus kleepida päevikule, vihikutele jms.) – 7.99€
  • Dokumendi skaneerimine failiks – 0.99€


Leia endale lähim Photopointi esindus ja tule pildistama!

 

 

Nüüd saadaval: Manfrotto XPRO seeria kuulpead
autor: Silver Pik

xbh_marquee_bg

Hea uudis kõikidele statiivi kasutatavatele fotograafidele (loe: kõik fotograafid, kes võtavad valgusega maalimist vähegi tõsisemalt) – nüüd on Photopointis saadaval uued Manfrotto uue põlvkonna XPRO kuulpead.

Tegelikult ei olekski ühe kuulpea turule tulek niivõrd eriline uudis. Samamoodi ka nende poelettidele saabumine. Samas tuleb nentida ka tõsiasja, et Manfrotto XPRO seeria kuulpead ei ole “tavalised” statiivipead. Nendes on kasutusel võetud nii mõnedki uued lahendused, mis teevad antud statiivipeadest kasuliku abivahendi sporti, loodust, portreed ning (isegi) arhitektuuri pildistavale fotograafile. Pikemalt üldist mulli puhumata võtame need erilised aspektid kokku:

  • Uus kolmesüsteemne lukustus lukustab statiivipea kindlalt
  • Polümeerist kuul ei kasuta õli, seega vähem määrimist ning on töökindlam
  • Kuuli sujuvam liikumine, seega täpsem kaamera liikumine
  • Mugavalt reguleeritav hõõrdetugevus
  • Kaks loodi – üks horisontaalis, teine vertikaalis töötamiseks
  • Ülikerge magneesiumsulamist konstruktsioon

Manfrotto XPRO kuulpead on saadaval kahes erinevas variandis – muutuvaks osaks on ainult kiirkinnitusplaat. Manfrotto MHXPRO-BHQ2 kasutab vaieldamatult enamlevinud 200PL tüüpi kiirkinnitusplaati ning natuke kallim Manfrotto MHXPRO-BHQ6 pea kasutab Arca-Swiss tüüpi MSQ6PL kiirkinnitusplaati.

manfrotto-kuulpea-mhxpro-bhq2
manfrotto-kuulpea-mhxpro-bhq6

Uued Manfrotto XPRO kuulpead on saadaval kõikides Photopointi kauplustes ning veebipoes.

Droonifotograaf Kaupo Kalda: miks ja kuidas drooniga reisida
autor: Kaupo Kalda

tai-1

Olen oma pere ja drooniga viimase poole aasta jooksul kaks korda reisinud – talvel Taisse ja kevadel purjekale Kreeka saartele. Räägin miks ja kuidas ma seda teen.

Varustus ja lendamine

Aasta alguses pidasin pikalt plaani, kas võtta droon Tai reisile kaasa või mitte.   Väike stress oli ikka sees – äkki on mingi jama tollides või muidu tüli kaasa tarida.

Kui droon mahub käsipagasisse (näiteks DJI Phantomite seeria), on üldiselt lihtne. Kui mitte ja droon on suurem elukas, siis pead riskima sellega, et seda loobitakse lennujaamade pakiterminaalides nagu jahukotti ning asi peab sellele vastu pidama. Tol ajal oli mul lennumasinaks DJI Phantom 2 Vision+. Tellisin isegi spetsiaalse mudelipõhise sisepehmendustega drooniseljakoti, mis mahub lennukisalongi käsipagasina. Väga mugav ja kerge.

Lisaks hankisin LiPo akude jaoks eraldi tulekindlad kotid. See ongi esimene tõsisem turvanõuanne – drooni akud peavad teatud tuleohu tõttu kindlasti olema käsipagasis, üldiselt nõutakse ka tulekindlaid kotte ning vähemasi Finnair lubas kaasa võtta korraga 3 akut nina peale. Kolmest akust piisas ka – ca 1 tund lennuaega –  sest tavaliselt saab ikka kõikjal laadida ja üle ei maksa ka lendamisega pingutada.

Lennujaamas vaadati droonikotti põgusalt. Natuke põhjalikumalt uuriti korra Tallinna lennujaamas akusid – näit peab akul olema alla 100Wh.

 

Regulatsioonid ja ohutus

Regulatsioonide kohta peab iga riigi kohta eraldi netist uurima. Asja teeb keeruliseks see, et teema on kõikjal uus ning regulatsioonid üldiselt alles loomisjärgus. Seetõttu guugeldadki ja oled kimbatuses – kas nii või naapidi peaks käituma, tohib või ei tohi? Kusagilt lugesin välja, justkui peaks Kreekas väga suuri summasid maksma (sadu eurosid päeva kohta), kui soovid mõnda maailmakuulsat arheoloogilist paika drooniga üles võtta. Aga jällegi – täpselt nendest juhenditest aru ei saa. Vast oleks võimalus otsida üles kohalikud lennuametid ning püüda neilt infot hankida, kuigi kahtlen, kas see toimib.

Aga põhireeglid on alati järgmised:

  • Ole mõistlik
  • ära lenda inimeste, eriti masside kohal
  • hoia lennujaamadest kohe mitu head km eemale
  • ära mine üle 150m kõrguse
  • sega inimesi võimalikult vähe.

Minul mingeid probleeme polnud ei Tais ega Kreekas, ikka kõikjal tekitab see lennuvigur veel elevust.

 

Drooniga Tai dzunglis

tai-2

Tais pakkus droon suurima lisaväärtuse siis, kui käisime hiiglaslikus harulises järvistus dzunglis matkamas. Ööbisime asustatud aladest kaugel, veepinnal asuvas bambusbungalos. Mul on sealt pärit hommikune päikesetõusu pilt suure panoraamina siiamaani koduseinal. See hetk oli vapustav ja nii hea oli drooniga too pilt ülevalt alla tuua.

 

Tai Video “Epic Droni Phi Phi Saarelt”

Tollest matkast kirjutasin Go Reisimaailma pikema loo, mida saab lugeda siit.

 

Drooniga Kreekas purjetamas

kreeka-1

Kui kevadel Kreekasse Rhodose kanti purjetama läksime, oli mul otsus juba ammu teada – droon tuleb kaasa loomulikult. Ikka sama skeem – seljakotti, 3 akut tulekindlates kottides lennuki salongis. Kõik sujus ladusalt.

Meil oli laeval mitu professionaalset fotograafi ning see kõik kokku andis võrratu mälestuse. Ka sellest matkast on mul kohe artikkel ilmumas – ajakirja Go Reisimaailm augustikuu purjerubriigis.

kreeka-2

Purjetamine ja droon on muidugi paras pähkel. Seilasime saarelt saarele, sadamast sadamasse, aga kõikse ägedam on ju ikka avamerel lennumasin üles lasta. Viimane oli pehmelt öeldes keeruline ja algajale ei soovita kitsal õõtsuval pinnal seda teha ning pigem startida ikka kindlalt maapinnalt.

Startimine ja maandumine kõikuvalt jahilt vajab teatud meisterlikkust, sest järgmine hetk võib ta sul olla merepõhjas või veel hullem – kellelegi viga teha. Lisaks sellele paat ju liigub, mistõttu koju naasmise automaatne koht ehk “home point” muutub ja sa ei saa jääda lootma, et häda korral droon naaseb ja maandub stardipaika – selleks on tõenäoliselt sügav soolane vesi.

 

Kreeka video “Meie jahid Kreeeka Egeuse meres”

 

 

Kokkuvõtteks

Üldiselt on drooniga reisimine lihtne, loob mälestustele kindlasti lisaväärtust. Ka meie reisiseltskonnad olid vaimustuses ning endal samuti emotsioone juures. Võtan kindlasti selle ägeda lennumasina ka edaspidi kaasa.

Tänaseks on mul reisidrooniks Dji Phantom 3 Professional. Töövahendina kasutan suuremat lendavat kaamerat Dji Inspire 1, mis aga puhkusereisiks pigem ebamugav kaasa tarida, kuigi pole võimatu ning mu tuttavad on seda ka teinud.

Nõuanne on päeva lõpuks aga ikka üks: kasuta mõistust, ole ettevaatlik ja uuri võimalusel ette, mis reeglid vastavas riigis olla võivad. Ning kindlasti tee ning jaga teistega imelisi pilte kaugetelt maadelt.

 

2 3 4 5 6 7 8 9 10